Floris van Bommel Het thema van MARCOM12 is Kom delen. Wat wil jij delen met de bezoekers? ‘Ik wil onze ervaringen delen, alle leuke dingen die we doen en de mooie projecten die we hebben gedaan. We hebben samenwerkingen opgezet met sportclubs en bands, bijvoorbeeld met de Duitse voetballer Philipp Lahm en de metalband Textures. Nee, dat was niet de meest voor de hand liggende band om iets mee te doen maar dat vind ik juist leuk. Als de mensen het niet begrijpen, als het anders is. Over dit soort dingen ga ik het hebben.’ Wat doen de meeste marketingprofessionals fout? ‘Ja weet ik veel. Daar heb ik echt geen mening over. Ik heb sowieso een verschrikkelijke hekel aan goeroes en mensen die met allerlei tips en adviezen komen. Je moet wel ongeveer weten wat marketing is, maar uiteindelijk gaat het voor een groot deel om intuïtie.’ Wat moeten we toch met sociale media? ‘Wij twitteren volop en zitten ook op Facebook. Ik vind het leuk om te doen en te laten zien waarmee ik bezig ben. Door Twitter komt je bedrijf dichterbij de mensen. Dat past goed bij ons omdat we een familiebedrijf zijn. Ik heb nu 3500 volgers en krijg leuke reacties. De sociale media zijn een goed filter om slechte en goede bedrijven van elkaar te scheiden. Je kunt geen klotebedrijf meer zijn, dat staat meteen op Twitter en Facebook.’ Wat is het geheim van goede schoenenmarketing? ‘Ja, dat ga ik jou natuurlijk niet vertellen. Het is er wel! Tijdens m’n praatje licht ik een tip van de sluier op.’ Wie is Flow-Rush? ‘Dat was mijn naam geweest als ik “gangsta rapper” zou zijn geworden. Maar gelukkig ben ik dat niet, want daar heb ik een ontzettende hekel aan. Flow-Rush heeft op de zool van een van onze schoenen gestaan. Eigenlijk is het een woordgrapje, want als je het snel uitspreekt krijg je Floris, haha.’ Jonathan MacDonald Het thema van MARCOM12 is ‘kom delen’. Wat wil jij delen met de bezoekers? ‘Hoe zet je effectieve campagnes op voor mobiele media? Daarover ga ik het hebben. Tot nu toe lukt het weinig merken om persoonlijke, betrouwbare campagnes te maken die het karakter van mobile recht doen en rekening houden met de gebruikerservaring.’ Wat doen de meeste marketingprofessionals fout? ‘De meest voorkomende misvatting is dat alle veranderingen die we nu zien geen deel zijn van een fundamentele paradigmashift. De realiteit is dat verandering het enige is wat we kunnen voorspellen en verandering elke dag plaatsvindt. Alleen degenen die zich het meest kunnen aanpassen aan voortdurende verandering hebben een kans op overleving en succes.’ Wat is de grootste fout die je kunt maken met sociale media? ‘Dat is het gebruiken van de term “media” voor iets wat een manifestatie is van een digitale maatschappij. De maatschappij en alle sociale activiteiten daarin hebben evenveel macht als bedrijven en dat betekent dat de media die zich daarin bevinden worden gecontroleerd door mensen en niet door bedrijven. Dus de term sociale media is een misvatting.’ En wat is het beste dat je kunt doen? ‘Realiseer je dat de uitdagingen en kansen eigenlijk psychologisch en filosofisch zijn, in plaats van puur technologisch en commercieel.’ Wat is het belangrijkste dat we moeten weten over mobiele marketing? ‘Mobile is fundamenteel anders dan de zes mediakanalen die eraan vooraf gingen. Momenteel proberen we internetmethodes toe te passen op mobile en hopen we op hetzelfde resultaat. Je hoeft niet verder te kijken dan een aandeelhoudersrapport van Google om tekenen te zien van een andere realiteit.’ Hoe betrek je de consument? ‘Door betekenisvolle missies te bedenken waar mensen in geloven. Bedenk iets waar mensen betekenis aan kunnen ontlenen. Wees eerlijk en do good shit.’ Tom Fishburne Het thema van MARCOM12 is ‘Kom delen’. Wat wil jij delen met de bezoekers?l ‘Ik ben een cartoonist, dus ik ga zeker veel met ze delen cartoons delen. Maar mijn cartoons hebben een boodschap. In mijn presentatie ga ik cartoons gebruiken om de “idea killers” te laten zien die “killer ideas” in de weg staan. Als we bezig zijn met innovatie leggen we vaak te veel nadruk op het bedenken van een idee en te weinig op de manier waarop we dat idee tot leven kunnen brengen. Creativiteit is het belangrijkste ná de brainstorm.’ Wat doen marketingprofessionals fout? ‘Na de brainstorm zijn we vaak niet creaMARCOM 2012 5 Jonathan MacDonald, medeoprichter van this fluid world Floris van Bommel, creatief brein van schoenfabriek Van Bommel ‘Ik heb een verschrikkelijke hekel aan goeroes’ Pagina 4

Pagina 6

Interactieve online tijdschrift, deze magazine of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar uitgeven van internet presentaties.

Marcom special 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication