Vijf sprekers op MARCOM12 delen nu alvast - een deel van - hun verhaal dat ze straks gaan vertellen. Over de fouten van marketeers, de kansen voor mobiele marketing en ‘killer ideas’. Marcom-sprekers Tekst: Sjoukje van de Kolk De appelsaus van Newton Arno Lubrun Arno Lubrun, Countrymanager Benelux Facebook ‘Marketingprofessionals maken niet genoeg fouten’ 4 MARCOM 2012 Het thema van MARCOM12 is ‘Kom delen’. Wat wil jij delen met de bezoekers? ‘Het is een geweldig thema, onze visie is dat de wereld beter wordt als we verbonden zijn en meer met elkaar delen. Kijk bijvoorbeeld eens naar peace.facebook.com en zie dat steeds meer mensen met een verschillend geloof of politieke achtergrond vrienden met elkaar worden. Ook zijn bedrijven beter af in een wereld die verbonden is, doordat ze een verbinding kunnen maken met consumenten.’ Wat doen de meeste marketingprofessionals fout? ‘Niet genoeg! Ik vind dat er meer ruimte moet komen voor het nemen van gecontroleerde risico’s in marketing. Daardoor kun je snel leren. In een tijd dat groei niet meer vanzelf gaat, vallen we vaak terug op oude patronen. Maar als dat niet meer voldoende werkt, moet je toch juist iets nieuws doen?’ Wat moeten we toch met sociale media? ‘Waren internetters voorheen onbekenden op zoek naar informatie, nu zijn het echte mensen die ervaringen delen met vrienden. Niet langer staat het product of de dienst centraal, maar wat iemand ervan vindt.’ Hoe verandert de manier waarop mensen met elkaar (gaan) communiceren door de technologie? ‘Een voorbeeld: het aantal tv-kanalen is dusdanig toegenomen dat je als kijker maar moeilijk overzicht krijgt. Door technologie kunnen kijkers straks dan ook op basis van tips van hun vrienden beslissen wat ze kijken. Dat geldt ook voor muziek en nieuws..’ Wat betekent dat voor marketing en communicatie? ‘Als adverteerder moet je je boodschap relevant maken, in een sociale context plaatsen en laten aansluiten bij wat er in de doelgroep leeft. Neem de actie van luierfabrikant Huggies, dat jonge moeders vroeg foto’s van hun kroost in te sturen via Facebook. De mooiste foto was anderhalve week op alle stadbussen te zien in Hong Kong. De actie leverde Huggies in een paar weken tijd ruim 100.000 Facebook-fans op en 20 procent meer sales dan het jaar daarvoor. Het merk stelde de consument centraal - niet het product - en verdiende door relevant te zijn.’ Pagina 3

Pagina 5

Scoor meer met een webwinkel in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.

Marcom special 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication