‘De vroegere discussie over een pageview of een hit, hebben we nu ook met second screen’ moment over gesproken wordt. Als bijvoorbeeld George Clooney wordt genoemd, zie je meteen een fotootje en in welke films hij heeft gespeeld. Vaak wil je tijdens een uitzending iets googlen en dat hoeft niet meer, want dat hebben wij al voor je gedaan.’ Van de Crommert is niet bang dat zijn app kijkers te veel afleidt en zo een doorn in het oog van programmamakers wordt. ‘Ik denk dat het tegengestelde waar is. Als je naar Remotely.tv gaat zonder dat de televisie aanstaat, wordt je juist getriggerd om tv te gaan kijken en blijven kijken.’ Walled gardens Ook de nieuwe generatie Electronische Programma Gidsen (EPG’s), zoals de half februari gelanceerde Veronica magazine TV App is zo’n portal. Maar Bart de Wijs, manager Digitaal bij Veronica Uitgeverij, ziet zichzelf niet als concurrent van Remotely.tv. ‘Wij zullen niet proberen de aandacht van de televisie weg te trekken, want het gaat uiteindelijk om dat programma. De Veronica App helpt vooral bij het vinden van antwoord op de vraag: wat is er vanavond op tv? Daar hebben we het sociale component aan toegevoegd. Zo kun je bij ons zien wat jouw vrienden leuke programma’s vinden. Hebben ze Top Gear bijvoorbeeld geliked op Facebook, dan zie je dat direct. Dat kan je helpen bij het samenstellen van je tv-avond. Je kan daarnaast ook tweets lezen, filmtrailers zien en recensies lezen.’ Noch Remotely noch Veronica magazine TV app ziet programma-apps als concurrenten en zullen er dan ook ruim naar verwijzen. Elfferich van Ex Machina denkt ook niet dat portals en programma-apps elkaar bijten. ‘Er is behoefte aan beiden. Relevante vraag is: waar zit mijn doelgroep het liefst tijdens het tv kijken? De tweedeschermgebruiker zit niet op één plek. Dat is echt een misvatting. Veel partijen die proberen walled gardens te creëren, zullen falen. Als je interessante content maakt, biedt die dan via zoveel mogelijk kanalen tegelijk aan en probeer via elk kanaal weer een graantje mee te pikken.’ Om dat technisch mogelijk te maken bouwden Elfferich en zijn team het platform PlayToTV. ‘Dat is in feite een content management systeem voor second screen applicaties dat zo is opgericht dat je tegelijkertijd een Facebook app kan zijn, op de site van de zender kan draaien, binnen een EPG kan draaien en als app in de appstore.’ Een one-stop-shop als het ware. Adwords voor TV Opmerkelijk is dat de opmars van het tweede scherm het idee over het nieuwe tv kijken, doet wankelen. Lang overheerste de overtuiging dat uitgesteld kijken de nieuwe norm zou worden. Van de Crommert: ‘Dat neemt ook nog altijd toe. Maar je zult zien dat we een waterscheiding krijgen tussen wat we live en wat we uitgesteld kijken. Mijn stelling is dat juist door het second screen live tv weer belangrijker gaat worden.’ Maar het succes van het second screen staat of valt uiteindelijk met de opbrengsten. Er zijn verschillende verdienmodellen mogelijk. Bart de Wijs van Veronica Uitgeverij zoekt het voor zijn gids-app vooral in programmagerelateerde advertenties. ‘Rondom autoprogramma’s kun je je voorstellen SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 7 Pagina 6

Pagina 8

Scoor meer met een online shop in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden spaarprogramma online.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication