welke adverteerders mogelijk geïnteresseerd zijn. Of rondom kookprogramma’s. In deze release hebben we al een deal met Film 1 en starten we met kredietvertrekker Freo. Bijvoorbeeld als Eigen huis en Tuin gaat over een verbouwing waar je misschien wat geld voor wilt lenen.’ De start-up Remotely zoekt de adverteerder veel dichter bij wat er daadwerkelijk live op televisie gebeurt. ‘Als er een commercial voorbij komt, kan de adverteerder direct op ons tweede scherm een interactieve boodschap tonen. Zoals achtergrondinformatie over hoe een commercial gemaakt is, een invulformuWaar is de rode knop? De tv-wereld heeft met de rode knop heel lang geprobeerd de televisie zelf als platform voor sociale interactie te gebruiken. En die pogingen gaan door. Er is volop aandacht voor de Connected TV, dat zijn grofweg alle apparaten die het grote scherm verbinden met het internet, dus ook game consoles en settopboxen. Met de hardware zit het wel snor. marktvorser Gfk verwacht dat binnen twee jaar de helft van de huishoudens de mogelijkheid heeft om met televisie het internet op te gaan. Grote obstakel is de fragmentatie. Alle partijen, van Samsung, Sony en Philips tot Google en Apple, willen zelf het wiel uitvinden en dus weten gebruikers en applicatiebouwers niet waar ze aan toe zijn. Er zit nu wel schot in de zaak met de introductie van Hbb TV, een Europese standaard voor het overbrengen van extra internetcontent naar de televisie. Maar dan nog blijft de vraag of mensen de rode knop nog echt gaan gaan gebruiken nu ze het gemak van een tweede scherm gewend zijn. 8 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 lier voor een proefrit in een auto of een spelletje. We noemen dat commercial matching. Een tweede optie is dat adverteerders op basis van keywords boodschappen kunnen inkopen bij ons. Google adwords, maar dan op tv. Denk aan een aanbieder van vliegreizen die een actie koppelt aan alle Europese hoofdsteden.’ Van de Crommert zegt daarover nu goede gesprekken te voeren met adverteerders. Een andere inkomstenbron is geld vragen voor de app zelf. MTV lanceerde onlangs zijn Under the Thump applicatie voor het tweede scherm. Daarop biedt de muziekzender content on-demand en geeft het gebruikers de mogelijkheid om samen met vrienden hun favoriete programma’s te bekijken én via chat te bespreken. Voor de meeste content is de betaling van een abonnement of een geldig MTV Mobile abonnement vereist. Veelbelovend is dat via het tweede scherm waardevolle klantgegevens van kijkers te verzamelen zijn. Dat maakt gepersonaliseerde reclame mogelijk. Elfferich: ‘Per gebruiker kun je bijvoorbeeld geslacht, leeftijd en woonplaats zien. Dat kun je allemaal bundelen en zo wat je op het tweede scherm doet op het eerste scherm weer herleiden naar die individuele gebruiker. Iemand met kinderen kan dan een andere type auto te zien krijgen tijdens de Renault-commercial dan een net afgestudeerde.’ Nieuwe Big Brother Maar voordat er echt over tarieven gesproken kan worden voor second screen advertising is er nog een grote hobbel te nemen, namelijk die van betrouwbaar bereiksonderzoek. Elfferich: ‘Er zijn nog geen standaarden. Af en toe hoor ik claims wat betreft bereik waarvan ik denk: dat is wel hele vrije interpretatie. De discussie over wat een pageview of een hit was in de jaren negentig, hebben we nu ook op second screen. Het is belangrijk dat die standaarden er komen. Er wordt heel veel geld in applicaties gestopt, je moet verantwoording kunnen uitleggen over hoe dat geld besteed is.’ IAB-voorzitter Joris van Heukelom laat weten dat daar inmiddels aan gewerkt wordt. ‘Om de effecten van second screen apps te kunnen onderbouwen en van de juiste metrics te voorzien heeft het IAB recent een Taskforce in het leven geroepen. Na de zomer verwacht ik de eerste zinvolle data en onderbouwde case-studies. Daarnaast is de materie zo nieuw dat we ook definities aan het vastleggen zijn. Dat voorkomt dat mensen langs elkaar heen praten. Ook zijn er de mediametingen. Die verlopen nu via verschillende kolommen gelinkt met mediatypen: SKO voor tv, Stir voor online, Hoi voor print. Daar zitten heel weinig links tussen, terwijl consumenten al die mediatypen wel steeds meer interlinken. Het lijkt mij verstandig om second screen als fenomeen zeker voor tv en digitaal als een soort integrator te gebruiken in plaats van weer een aparte kolom op te tuigen.’ Van Heukelom vindt het trouwens onterecht dat second screen als een exclusief verlengstuk van tv wordt gezien. Ook Elfferich denkt dat dat slechts een beginfase is. ‘Televisie is nu nog leidend bij wat er op tweede scherm gebeurt, maar dat blijft niet zo. Mooi voorbeeld is Intuïtie, een tv-format dat helemaal gebaseerd is op het idee dat mensen meedoen aan een game op het tweede scherm. Het is dus geen bestaand programma waar second screen aan is toegevoegd, het is een tv programma dat alleen kan bestaan dankzij het second screen. Een volgende stap zou kunnen zijn dat je het helemaal omdraait. Dat je zoveel leuke data verzamelt met iets wat wat online gebeurt, dat je denkt: daar gaan we tv van maken. Hoe dat eruit zal zien weet ik niet. Wat we zoeken is de nieuwe Big Brother voor het second screen: hét nieuwe programma dat in één keer een hele grote groep mensen laat zien: ja zo kan het ook.’ Luister naar de interviews met Jeroen Elfferich, Bart de Wijs en Mark van de Crommert op: http://tinyurl.com/ebusinessspecial of scan de QR-code. Pagina 7

Pagina 9

Interactieve digi nieuwsbrief, deze drukwerk of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar publiceren van digitale onderwijsmagazines.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication