Het gebruik van een second screen bij tv kijken is een blijvertje. Maar voor succesvol second screen advertising is het nog wachten op bewezen verdienmodellen en betrouwbare bereikcijfers. Verdienmodellen Tekst: Suzan Borst Iedereen op het tweede scherm Zaten we vroeger nog met een bakje chips of een kaasplankje op schoot tv te kijken, tegenwoordig is die plek gereserveerd voor het tweede scherm: een laptop, tablet of smartphone. Dat wil niet zeggen dat tv kijken minder gezellig is geworden. Het praten over wat we op de buis zien, is alleen vervangen door typen. Fysiek samenzijn is geen voorwaarde meer voor een knus tv-avondje. Wél kunnen we ons lekker bemoeien met wat er op het blauwe scherm gebeurt: mensen wegstemmen en spelletjes meespelen. Fijne ontwikkelingen voor televisiekijkers, maar voor televisiemákers zijn het stressvolle tijden. ‘Er is storm op komst’, zo waarschuwde Richard Kastelein, uitgever van Appmarket.tv, begin februari tijdens het CrossMedia Cafe over Connected TV. Dat iedereen zich daarvan bewust is, blijkt wel uit het aantal second screen applicaties dat het licht ziet. ‘Het heeft trekjes van een hype’ , zegt Jeroen Elfferich, directeur van Ex Machina, dat een basisplatform voor tweede 6 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 scherm applicaties ontwikkelde. ‘Die hype is goed, maar ook een beetje gevaarlijk. Goed, omdat iedereen nu weet dat mensen online zijn tijdens tv kijken. Dat leidt tot nieuwe initiatieven en daar leert iedereen van. Maar als de hoge verwachtingen bij het publiek niet worden waargemaakt, kunnen mensen afknappen en een negatieve associatie krijgen bij jouw kanaal of merk.’ Om flops te voorkomen, moet een second screen app volgens Ellferich meer zijn dan alleen een nieuw kanaal om te zenden. ‘Wij geloven sterk in interactie. Dat mensen iets terugkrijgen voor wat ze op dat tweede scherm doen.’ Schoolvoorbeeld hiervan is de ThuisCoach van The Voice of Holland, waar Ex Machina bij betrokken was. Deelnemers konden voor de uitzending stemmen op de deelnemende talenten. Hoe beter de voorspelling, hoe meer punten. De beste thuiscoach won een prijs. Ellferich: ‘Het werkt heel goed als je op het eerste scherm, de tv dus, jouw online handelen terugziet. Het gevoel dat je echt invloed hebt, is een heel krachtig mechanisme dat in mijn ogen nog te weinig wordt toegepast.’ Googlen Het aanbod van second screen apps valt uiteen in twee kampen. Er zijn de programma- en omroepgerelateerde apps, zoals die van de NOS bij sportwedstrijden, The Voice of Holland, Zomergasten, MTV’s Under the Thump en BNN’s Flashback. Elfferich: ‘Wij zien bij programma-apps meestal een conversie van kijkers naar online van tussen de twee en tien procent. Dat gaat bij populaire programma’s al snel om tien- of honderdduizenden kijkers per uitzending. Dat zijn interessante aantallen.’ Daarnaast zijn er apps die een portalfunctie ambiëren, zoals Remotely.tv. ‘Bij ons vind je alles wat er op internet gebeurt en wat gaat over het programma dat je op dat moment aan het kijken bent’, legt directeur Mark van de Crommert uit. ‘Remotely toont niet alleen alle twitterberichten over het programma dat je kijkt, ook kunnen wij het tv-signaal als het ware beluisteren en direct achtergrond in formatie geven over hetgene waar op dat Pagina 5

Pagina 7

Heeft u een whitepaper, youcanflip of e-sportbladen? Gebruik Online Touch: clubmagazine digitaal zetten.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication