ling hoger. Dat zal het gat tussen digitaal denkende en niet digitaal denkende bureaus verder vergroten. ‘Merken gaan harder op zoek naar hun bestaansrecht en relevantie in het leven van de doelgroep; merken met een oprechte interesse in hun consumenten, zullen vliegen. Tablets en smartphones brengen interactiviteit dichter op de huid van de consument. Betaling op smartphones zal zorgen voor een megagroei in de mobiele retail. Tv ondergaat een metamorfose, alleen al door de opkomst van gebruik van second screen. Deze verrijking gaat tv-formats veel brengen. Televisie als medium komt eindelijk in de lang beloofde digitale stroomversnelling. De revolutie wordt aangevoerd door Apple, Google en YouTube. Doordat we tv-interactiviteit op een spannendere manier kunnen toepassen in onze campagnes, worden het inspirerende jaren.’ Dick Buschman, oprichter en eigenaar van Achtung! Bureau van het Jaar 2009-2010 (en 2007-2008). Goud voor Volkswagen Drive-in: categorie Design. Goud Krezip Music Box: categorie Interactieve Video. Zilver voor Pak de Polo: categorie Beste crossmedia concept; Zilver voor Het Grote Chocomel Sneeuwballen Gevecht: categorie Beste Gaming concept; Zilver voor Skoda Octavia RC: categorie Beste interactieve videoconcept. Wat vind jij het meest opmerkelijke digitale werk van het afgelopen jaar - zowel nationaal als internationaal? ‘In Nederland heeft Tribal DDB met “Philips Obsessed With Sound” een mooie campagne neergezet. Het is een supergoed en simpel idee dat ontzettend mooi is uitgevoerd. Het steekt boven het maaiveld uit. Nu wordt het digitale domein nog te veel vervuild omdat het wordt bevolkt met raadseltjes, sweepstakes en prijsvragen. Steeds meer merken en bureaus proberen mensen te lokken met ingebakken tools die massaal worden ingezet. Internationaal vind ik “Edding wall of fame” erg goed. Ook “Save As WWF” is een krachtig, briljant idee in zijn eenvoud. Het is meer een applicatie dan een campagne. Een groen file format, een pdf die niet uitgeprint kan worden.’ Wat is jullie meest recente opmerkelijke digitale werk? ‘Fanwagen, bedoeld voor Facebook, was ontzettend leuk om te doen. Wij nodigden fans uit op hun favoriete sociale Volkswagen-model te stemmen. De T1 bus won het van de Kever. Het winnende model werd uitgerust met Facebookfeatures anno toen. SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 41 Zo kun je door de gordijntjes te openen en te sluiten je privacy settings aanpassen. De Fanwagen is zowel in miniatuurformaat uitgevoerd en stop motion gefilmd, als echt gebouwd door gepassioneerde vakmensen van een autobouwbedrijf. Die passie verdient zich terug. De campagne leverde VW wereldwijd veel aandacht op.’ Wie zou jij nomineren als Bureau van het Jaar? ‘Tribal DDB is een goede kanshebber. Het bureau maakt mooi aspiratief werk met internationale allure. Wat zij voor Philips en KLM doen, is bijzonder. Het steekt boven het huis-tuin-en-keukenwerk uit.’ Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de komende vijf jaar volgens jou? ‘Voor de nieuwe generatie creatieven die digitaal is opgegroeid gaat het niet over wel of niet digitaal. Het werk dat digitale bureaus maken, schuift langzaam op richting mediumonafhankelijk werk met een digitale (=interactieve) grondslag. Niet om full-service bureau te gaan spelen, maar om complete oplossingen te kunnen bieden aan merken. Goede ideeën moeten verteld, gevierd, de wereld ingebracht worden. Die laten zich niet beperken tot één medium. ‘Specifiek voor Nederland geldt dat het speelveld internationaler wordt door de komst van Facebook. Nederlandse bureaus zouden daarom minder naar elkaar moeten kijken. Ze moeten internationaal concurreren om de aandacht van de consument vast te houden. Ook verwacht ik meer vakmanschap in de uitvoering van digitale campagnes. Kwaliteit wordt belangrijker. Dat veel toeleveranciers in Nederland niet goed geoutilleerd zijn en de kwaliteit wisselend is, is de reden dat wij alles in huis doen. Wij zijn jaloers op de hogere kwaliteit in het buitenland. Daar trekken we ons aan op. Wij rusten niet op onze lauweren - ook al zijn we Bureau van het Jaar.’ ‘Ik verwacht meer vakmanschap in de uitvoering van digitale campagnes’ Pagina 40

Pagina 42

Heeft u een gebruiksaanwijzing, onlinekat of e-whitepapers? Gebruik Online Touch: PDF naar een digitale publicatie omzetten.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication