Lemz, Achtung! en Boondoggle waren de afgelopen drie jaar ‘Bureau van het Jaar’ bij de SpinAwards. Peter de Lange, Dick Buschman en Simon van Oldenbeek over het meest creatieve digitale werk. Winnende bureaus Sterk digitaal werk Tekst: Viveka van de Vliet Peter de Lange, oprichter en creatief directeur Lemz Bureau van het Jaar in 2008-2009 (en 2006-2007). Goud voor Coca-Cola Sing Along: categorie Beste mobiele concept Goud voor De Friesland Zorgverzekeraars: categorie Beste content. ‘De grap van de SpinAwards is: je weet het nooit’ 40 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 Wat vind jij het meest opmerkelijke digitale werk van het afgelopen jaar - zowel nationaal als internationaal? ‘Echt geraakt en verrast door jaloersmakend goed Nederlands werk ben ik niet. Ik hoop dat ik iets gemist heb. Internationaal vind ik “The Human Jukebox” van het Zweedse Åkestam Holst erg aansprekend. De kleine ondernemer van Pause Home Entertain - ment Store, die Audio-apparatuur op maat bouwt, slikte een pil onder aan wezigheid van de pers. Die pil bevat een ministereo waardoor aangevraagde verzoeknummers in zijn buik werden afgespeeld. Het op YouTube veel bekeken filmpje toont aan dat een klant met lef niet per se veel budget nodig heeft om veel aandacht te verdienen. Een inspirerende case die iedereen raakt is “Blood relations - The Israeli Palestinian Blood Donation Project” gecoördineerd door Saatchi & Saatchi Worldwide. ln een symbolische daad van verzoening doneren zowel Israeliërs als Palestijnen die familieleden hebben verloren in het conflict hun bloed. Dat brengt beide landen tot elkaar. Want: “Could you hurt someone who has your blood running through their veins?” Een heel mooi idee waarbij het digitale kanaal wordt ingezet om het verhaal te vertellen en bewustwording te stimuleren.’ Wat is jullie meest recente opmerkelijke digitale werk? ‘Onze vuurwerkcampagne. Dit keer niet gericht op het grote publiek maar op de bommenbouwers. Bij hen is de campagne keihard aangekomen. En dat niet alleen: de campagne was zeer effectief. Er zijn dit jaar geen doden en aanzienlijk minder gewonden gevallen.’ Wie zouden jullie nomineren als Bureau van het Jaar? ‘Tribal DDB. Maar de grap van de SpinAwards is: je weet het nooit. Wees achterdochtig voor het werk dat we allemaal al kennen, er kunnen onverwachte pareltjes komen bovendrijven! Ik zou wederom als beste klant KLM willen nomineren. Met name de social media hub die bureaus uitdaagt inspirerend interactief werk te maken.’ Wat zijn de belangrijkste digitale ontwikkelingen in de komende vijf jaar volgens jou? ‘Digitaal gaat zijn stempel nog harder drukken en de ontwikkelingen gaan een versnel Pagina 39

Pagina 41

Interactieve internet whitepaper, deze nieuwsbrief of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar digitaal converteren van online lesboeken.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication