Simon van Oldenbeek, Digital Producer & Creative Strategist Boondoggle Amsterdam Bureau van het Jaar 2010-2011 Goud voor KLM Surprise: categorie Beste crossmedia concept; Zilver KLM Surprise: categorie Beste online campagne; Zilver voor Nike Take Mokum: categorie Beste social mediaconcept ‘Ik hoop dat de relevantie in het reclamewerk zich zal doorontwikkelen’ Wat vind jij het meest opmerkelijke digitale werk van het afgelopen jaar - zowel nationaal als internationaal? ‘Nationaal: de online introductiecampagne voor de opening van het Amsterdamse Scheepvaartmuseum vind ik erg goed gedaan. Met veel gevoel voor social media is onder andere de site gemaakt met animaties, een viral en een grappige introductiefilm die claimt dat zonder de Nederlandse scheepvaart Facebook niet zou bestaan. De campagne is een mooi voorbeeld van een goede samenwerking tussen drie bureaus: CCCP, OneBigAgency en SuperHeroes. Dit heeft mooi werk opgeleverd. ‘De campagne “KPN De playlist van je leven” van Energize vind ik een simpel en relevant idee met een goede executie. In de categorie actiematig is dit een leuk voorbeeld; het gaat slim om met de techniek van Spotify, waarbij KPN voor jou een persoonlijke playlist maakt. Internationaal: Met “The Coca-Cola Polar Bowl” - heeft Wieden +Kennedy een toffe draai gegeven aan een bestaand moment. Ze lieten de polar bears van Coca-Cola live reageren op de Super Bowl game. W+K zorgde ook voor een slim mediagebruik en een mooie technische uitwerking.’ Wat is jullie meest opmerkelijke recente digitale werk? ‘We hebben het afgelopen jaar het digitale eco-systeem geïntroduceerd voor Heinz Europa. Alle branded sites en digitale touchpoints zijn ontworpen vanuit één strategie, één gevoel. Het is vol visuele triggers ontworpen voor conversie, volledig geïntegreerd met lokale Facebookpagina’s die de conversatie rondom het merk verhogen. Ook hebben we in lijn met het brand commitment vervolgens diverse Europese campagnes gemaakt, waaronder Heinz First Harvest en de Heinz Art Challenge. Ook trots ben ik op Cordeals voor ontwikkelingsorganisatie Cordaid. Fundraising- instanties die je op het Koningsplein aanspreken is een ouderwetse benadering. Je ziet slechts iets terug van je gift op je maandelijkse bankafschrift. Op cordeals.nl doe je mee aan unieke deals, waarbij je - zodra de deal doorgaat – met jouw aandeel ondernemers in ontwikkelingslanden steunt én er zelf een goeie deal voor terugkrijgt. Het is een mooi voorbeeld van het type werk wat we graag maken. De strategie is helder, transparant ingezet en gekoppeld aan microkredieten die de organisatie verstrekt.’ Wie zou jij nomineren als Bureau van het Jaar? ‘Dat is lastig. LAB1111 voor hun eigenzinnigheid, Fitzroy voor hun geslaagde jaar of IceMobile vanwege hun sterke positie op het mobiele vlak.’ Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in de komende vijf jaar volgens jou? ‘Je hebt creatieve ideeën en slimme ideeën. Creatieve ideeën bevatten vaak iets grappigs of een bepaald spelelement, slimme ideëen zijn relevant, ze zitten meer op het merk. Ik hoop dat die relevantie in het reclamewerk zich zal doorontwikkelen. De consument praat, is zichtbaar. Merken kunnen met hem in gesprek en er hun voordeel uithalen. Die interactie maakt het vak leuker. Ook zal de connectie tussen de digitale en de werkelijke wereld - zowel op productniveau als wat betreft diensten- groter worden. Techniek en internet komen naar je toe, in plaats van dat je zelf moet zoeken. Ze mengen zich in je dagelijks bestaan en voegen er iets aan toe.’ 42 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 Pagina 41

Pagina 43

Heeft u een PDF, page flip flash of online onderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: vakblad naar een online publicatie omzetten.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication