Genomineerden Voorronde Avans Hogescholen Den Bosch Tanden flossen met staaldraad – Hanneke van der Kallen, Fontys Hogescholen Alt-30 – Marc de Vreede, Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht Awesome app – Iggy van Lith, Fontys Hogescholen Voorronde Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Create your line – Ben Alcasas, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen LifeLike – Joey van Boxel, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Catch 22 - Guus Hoeve, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht The Invisible Car – Iwan Rutjes, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen NUTS – Kai Nobbe, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Voorronde Willem de Kooning Academie TramJam – Daphne Koenen, Niek van Beek, Frank de Koning en Aron Hotting, Willem de Kooning Academie Artis Applicatie – Jill van Emmerik en Maud Brouns, Willem de Kooning Academie Peep van der Molen: ‘Oudere creatieven vinden het niet fijn hun comfort zone te verlaten’ zouden gaan? Die nemen per slot heel andere bagage mee. ‘Dat zou zeker een verrijking zijn’ , vindt de 51-jarige Peep van der Molen, creatief directeur bij Qi, bureau voor interactieve communicatie. ‘Ouderen denken veel meer vanuit strategische merkwaarden. Het is jammer dat van die ervaring nauwelijks gebruik wordt gemaakt. Kijk, voor een jonge digitale creatief is elke nieuwe klus een feestje. Maar voor de continuïteit is wel regie nodig.’ Van der Molen is van huis uit copywriter en werkte onder meer bij Publicis/Prad en Rapp Collins. Een jaar of zeven geleden raakte hij zo enthousiast over de mogelijkheden van internet dat hij besloot de traditionele kant van de reclamewereld te verlaten. ‘Ik zat bij een bureau waar niet veel digitale klussen binnenkwamen – en als dat al zo was, gingen ze naar een digitaal zusterbureau. Ik heb mensen in de digitale wereld gevraagd of er ook behoefte was aan mensen zonder opleiding, maar die wel vanuit strategie hun steentje konden bijdragen. Die behoefte bleek er te zijn.’ Bij Woedend! dook Van der Molen in het diepe. ‘Je moet er honderd procent voor gaan, anders duurt het veel te lang voordat je het oppikt’, aldus de autodidact. ‘Het is zoals het leren van een taal: dat gaat het snelst als je in dat land gaat wonen. Je krijgt weliswaar geen vlekkeloze grammatica, maar je leert je wel in alle situaties redden.’ Twee jaar geleden maakte Van der Molen de overstap naar Qi: ‘Dat bureau richt zich voor de volle honderd procent op digitaal werk’, motiveert hij dat besluit. De creatief directeur beseft dat hij één van de weinige grijze talenten is in de digitale wereld. Hoe dat komt? ‘Vergeet niet dat een overstap van offline naar online je zomaar twintig procent in salaris kan schelen. Dat kan een belangrijke drempel zijn. Plus: veel ouderen vinden het niet zo fijn om hun vertrouwde comfort zone te verlaten.’ Juryvoorzitter Jacques Koster onderschrijft het laatste. ‘Veertigplussers houden waarMcConnect – Bas van de Poel en Daan van Dam, Willem de Kooning Academie Coppertone Sunlight – Bryanf Wolff en Daniel Sumarna, Willem de Kooning Academie Twitter Job Hustle – Bas van de Poel en Daan van Dam, Willem de Kooning Academie Aqua Maris Jala Neti WK – Alain Friedrichs, Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam schijnlijk erg veel van hun cao. Bovendien: ze hebben het allemaal al een keertje meegemaakt en hoeven niet zo nodig mee met alwéér allerlei nieuwe ontwikkelingen.’ Een gebrek aan omscholingsmogelijkheden kan in elk geval geen argument zijn voor oudere creatief, zegt hij. ‘Er is voldoende aanbod op dat gebied. Beeckestijn Business School en Lectric bieden bijvoorbeeld kortdurende opleidingen.’ Koster geeft zelf ook les. Hij is parttime docent aan de HAN (de Hoge School Arnhem en Nijmegen) en geeft gastcolleges op Hogeschool Windesheim in Zwolle. Omscholing behoort ook tot zijn werkterrein. Zo ontwikkelde hij op de HAN een e-commerce traject voor tussenpersonen van verzekeraars. De opleidingen zijn er dus. Nu nog de oudere creatieven die graag de switch willen maken. SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 39 Pagina 38

Pagina 40

Voor catalogussen, online PDF-en en publicaties zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw kranten.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication