Ematters ‘Gegevens zijn de basis van het succes dat wij voor klanten genereren’ wezenlijk eraan bij te dragen dat mensen straks bij de VU gaan studeren.’ Juiste snaar Het gaat bij de VU, maar eigenlijk geldt dat voor alle opdrachtgevers, om het raken van de juiste snaar. En dus je daadwerkelijk verdiepen in de opdrachtgever en zijn doelgroep. Daarbij speelt ook dat de VU in dit geval twee doelgroepen heeft: potentiële studenten en hun ouders. Met beiden moet je rekening houden, zegt Theijsmeijer. ‘Waar we door de inzet van Facebook vooral de potentiële student overhalen om zijn e-mailadres achter te laten zodat we hem de e-mailnieuwsbrief kunnen sturen, informeren we hem in de nieuwsbrief zodanig dat hij de juiste informatie heeft om zijn ouders te kunnen overtuigen. Die ouders moeten zich goed voelen bij de keuze om bij de VU te gaan studeren. Het wekt bijvoorbeeld vertrouwen door praktische zaken niet uit het oog te verliezen. Een voorbeeldje? We sturen vlak van te voren een sms met het nummer van het lokaal van de bijeenkomst, waarvoor die student zich heeft opgegeven.’ Ematters heeft voor de VU een veelheid aan middelen ingezet, van SEA, display, sociale media, nieuwsbrief, website tot sms. Middelen die logisch waren op basis van de al opgedane ervaring met VU en haar doelgroepen, doordat Ematters al de reguliere nieuwsbrief aan studenten verstuurt. Tijdens deze campagne is bovendien steeds bijgestuurd, want bezoek op de website maakt het natuurlijk mogelijk om bijvoorbeeld display-advertising te retargeten. En de nieuwsbrief biedt de mogelijkheid om niet alleen gepersonaliseerd, maar ook heel gerichte boodschappen te zenden; informatief of bevestigend of gericht op conversie. Theijsmeijer: ‘Deze campagne heeft een schat aan informatie opgeleverd, die we voor de VU weer voor een volgende campagne kunnen aanwenden.’ Digitale marketing in het kwadraat dus, het zij gezegd. Ruben Niet (l.) en Wouter Theijsmeijer Booming Ematters begon in 2007 als puur e-mailmarketingbureau en was er succesvol mee. Nu is het in combinatie met de andere digitale marketingmiddelen een gouden formule. Niet: ‘Er zijn eigenlijk geen andere bureaus die voor hun klanten andere digitale marketingmiddelen com bineren met e-mailmarketing.’ Easytobook.com is een opdrachtgever waarbij de oude still van Ematters nog duidelijk zichtbaar is. Ematters won met deze klant al een EMMA (E-mailmarketing Award) en een Email Award van brancheorganisatie DDMA mee. Bovendien werd CMO Wouter Blok van Easytobook.com e-mailmarketeer van het jaar 2011. Niet: ‘Wij versturen hun emailnieuwsbrief in 9 talen de wereld over en doen echt alles voor hen. Van het inrichten van het e-mailverzendsysteem en het meedenken over de strategische inzet van de e-mailnieuwsbrief tot en met een optimale koppeling van de nieuwsbrief aan de database. We richten de database zodanig in dat zij flexibel kunnen omgaan met het e-mail CMS en er hangt een volledig ge automatiseerde template SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 25 Fotografie: Tim Stet Pagina 24

Pagina 26

Voor mailings, online handleidingen en PDF-en zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw sportbladen.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication