Gastkatern Marketeers zouden op basis van de schat aan data uit campagnes hun doelstellingen moeten bepalen, zeggen Wouter Theijsmeijer en Ruben Niet van Ematters, bureau voor digitale marketing. Een bevlogen duo over digitale marketing in het kwadraat. Data matters Theijsmeijer en Niet kennen elkaar al zo’n twintig jaar. Ze werkten al eerder samen, maar dan in de horeca; dat was tijdens hun studie. Nu vinden zij zichzelf oud en wijs genoeg om door hun samenwerking hun vriendschap niet in de waagschaal te leggen. Sinds 1 januari van dit jaar is commercieel directeur Niet algemeen directeur Theijsmeijer komen versterken. Deze begon Ematters in 2007, toen nog als emailmarketingbureau. Van de dertig klanten met wie hij begon, zijn er nog steeds zo’n 25 voor wie hij werkt. Blijkbaar doet Ematters het goed, maar niet alleen dat; het tekent ook de wijze van werken die in vijf jaar zijn gelijk heeft bewezen: een duurzame relatie werpt vruchten af. Voor Theijsmeijer en met hem Niet en de rest van het 15-koppige team worden de resultaten voor hun opdrachtgevers alleen maar beter naarmate ze meer van hen weten. Theijsmeijer: ‘Het strategisch toepassen van digitale marke tingmiddelen, vereist in onze visie dat je data van klanten verzamelt en benut. Gegevens zijn de basis van het succes dat wij voor een klant realiseren. Een brede scope op welke middelen je online kunt inzetten is noodzakelijk. Want je moet weten welk middel voor welk doel van jouw klant het beste is.’ Niet: ‘Creativiteit is natuurlijk wel belangrijk. Maar het is een middel. Geen doel.’ Weinig sexy Het verwondert hen dat er onder marketeers zo weinig aan het verVU over samenwerking met Ematters Nick Henning Hoofd Projecten & Support van de Vrije Universiteit Amsterdam zegt over de samenwerking met Ematters: ‘Door de online wervingscampagne voor de open dag kregen we goed inzicht in hoe succesvol een geïntegreerde media-aanpak is. Het aantal inschrijvingen steeg ten opzichte van voorgaande jaren en de kosten per conversie bleven ver onder de gestelde doelen.’ 24 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 rijken van klantprofielen wordt gedaan. Laat staan dat ze de resultaten van eerdere campagnes benutten. Niet: ‘Data is weinig sexy. Het is natuurlijk veel leuker om bij te dragen aan een creatief concept en daar al je energie in te stoppen. Je verdiepen in je klant en zoveel mogelijk gegevens over hem verzamelen voordat je creatief aan de slag gaat, vraagt wat anders.’ De Vrije Universiteit (VU) is een opdrachtgever waarvoor het goed werken is. Ematters doet dat al enige tijd. Afgelopen jaar werd Ematters voor het eerst gevraagd om ook de totale online campagne op te zetten om inschrijvingen voor de Open Dag voor nieuwe studenten te realiseren. Theijsmeijer: ‘We hebben besproken welke kanalen zij allemaal konden inzetten en welke doelstellingen er op die kanalen gerealiseerd dienden te worden. Maar we gingen verder dan dat, want ook de inhoud van het programma van die dag hebben we in onze campagne meegenomen. Want met die inhoud kunnen we immers de inzet van de kanalen sturen. Hoe we bijvoorbeeld SEA en Display Advertising inzetten, is gerelateerd aan het aanbod op de Open Dag. Het doel is niet alleen om de Open Dag vol te krijgen met inschrijvingen, maar Pagina 23

Pagina 25

Interactieve online boek, deze gids of onderzoeksrapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van eartikelen.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication