In een eerder interview, waarin de vraag werd gesteld of digitale creatieven de nieuwe rocksterren van de reclamewereld zijn, verwierp je die gedachte subiet. ‘De interviewer vergat de klant, het voornaamste ingrediënt. Wij hebben altijd de intentie om samen te werken; zoals we al vanaf dag één met Virgin “collaboreren” . Dat vraagt commitment van onze kant, maar geeft ons ook de kans onszelf keer op keer te bewijzen. Ik denk dat klanten daar in toenemende mate om vragen: oprechte interesse. ‘Nee, dat is niet de reden dat ik vaak op de achtergrond blijf, ondanks dat het bedrijf mijn initialen draagt. Mijn voornaamste rol is om een kader te scheppen en een team te creëren, liefst van toekomstige leiders, waarmee we met de klant op avontuur kunnen. Daar ligt de nadruk op, het avontuur.’ In een ander interview zei je: ‘Er is geen industrie die nostalgischer is dan de reclamewereld.’ Wat bedoelde je daarmee? ‘Ik bedoelde daar slechts mee dat traditionele bureaus inmiddels conservatief zijn, terwijl ze ooit zijn opgericht door toenmalige toekomstige leiders. We leven op dit moment in het gouden communicatietijdperk: er zijn zoveel mogelijkheden om contact te maken. En dat zal komende decennium niet minder worden. Wij proberen creativiteit en innovatie op dat vlak ook te stimuleren met de AKQA Future Lions voor studenten in Cannes. Anderszijds, simpeler zal het voorlopig niet worden. Voor nieuwe generaties zal televisie niet een groot, log scherm in de hoek van de kamer zijn, maar een app op hun telefoon of iPad. Dan zul je hun iets moeten bieden wat hun leven aangenamer of beter maakt.’ Behalve dat je AKQA leidt, heb je ook enkele nevenfuncties. Zo zit je in de raad van beheer de liefdadigheidsorganisatie van Prins Charles, die kansarme jongeren helpt. Je bent nog maar 38, hoe doe je het allemaal? ‘Om te beginnen vind ik het belangrijk dat we in een meriocratische wereld leven, waarin iedereen de kans krijgt om zich te ontplooien. Ik geloof in ontwikkeling, in goede ideeën (hoe klein ook aanvankelijk), en in goed doen. Afgezien daarvan stop ik mijn ziel en zaligheid in mijn werk, juist omdat ik het niet voor lief neem. Tegelijk neem ik mezelf niet te serieus, besef ik dat ik geluk heb. Mijn geheim? Ik ben helemaal nog niet zo lang aan het werk, ik ben fit!’ ‘AKQA kijkt altijd vooruit’ Sander Munsterman, oprichter van XS2TheWorld, maker van mobile marketingconcepten voor McDonald’s en Porsche: ‘Waarin AKQA zich fundamenteel onderscheidt, is dat het altijd vooruitkijkt naar wat de volgende stap van de klant zou kunnen zijn en wat de beste manier zou kunnen zijn waarop de consument direct in contact kan komen met het merk. Dat gaat verder dan communicatie. De focus ligt echt op innovatief werk, het kanaal, of het tot de verbeelding spreekt, en het nuttig is of zo leuk dat consumenten het willen delen. Neem Nike+ Ellie Goulding. Voor een beperkt budget werd de Britse popster hardlopend gefilmd tijdens haar tour. Binnen twee weken werd dit 65.000 geliked en geshared. Dat overstijgt “celebrity endorsements”. Een klein risico van een dergelijke aanpak is dat de boodschap ondergesneeuwd raakt door de creatieve of technische vorm.’ Harald Dunnink, oprichter van digitaal bureau Momkai, onder andere maker van Nalden.net: ‘Bij de meeste creatieve bedrijven met een clichématige focus op groei mist het streven naar werk dat een intrigerend geheel vormt vaak volledig. Managers die meer geïnteresseerd zijn in het pochen over de hoeveelheid anonieme werknemers, dan zich te bekommeren om dat wat telt: kwaliteit van het werk en het samenwerken zelf. Vandaar dat ik verrast ben om van een van die groeifanaten – AKQA – af en toe interessant werk te tegen te komen, zoals voor Nike (de interactieve basketbalcampagne “Force, Flight and Uptempo”, True City, Training Club) of Xbox (het real-life lichtmonument voor de game Halo, de interface voor de 360).’ SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 23 Pagina 22

Pagina 24

Interactieve online krant, deze flyer of folder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van e-cursussen.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication