Onafhankelijk Voorzitter Ajaz Ahmed – niet te verwarren met de gelijknamige, langste mens op aarde uit Pakistan – richtte in 1995 samen met de huidige chief creative officer James Hilton AKQA op. Het bureau is ondanks enkele fusies en investeerders nog altijd onafhankelijk, heeft acht vestigingen (Londen, San Francisco, Washington DC, New York, Amsterdam, Berlijn, Shanghai en Parijs), telt 1100 werknemers en had vorig jaar een omzet van 200 miljoen dollar. Klanten zijn onder andere Coca-Cola, Nike, Virgin, Gap, McDonald’s, Visa en Fiat. Voor CocaCola bijvoorbeeld maakte het in 2006 een viral met Wayne Rooney, die een blikje hooghield zoals Cruijff dat ooit deed met een pakje sigaretten. En in 2010 werd AKQA’s app voor de lancering van de nieuwe VW GTI zeven miljoen keer gedownload en stuurden 100 miljoen Chinezen AKQA’s gepersonaliseerde nieuwjaarsgroet voor Lipton Milk Tea rond. Anders gezegd, het werk is nogal uiteenlopend. En succesvol. Sinds 2005 won het bureau meer dan 100 vakprijzen, waaronder vijf Leeuwen afgelopen jaar en Digital agency of the year van zowel AdWeek (Amerika) als Campaign (Engeland).bureau meer dan 100 vakprijzen, waaronder vijf Leeuwen afgelopen jaar en Digital agency of the year van zowel AdWeek (Amerika) als Campaign (Engeland). compliment, maar we doen nog altijd meer dan alleen mobiel.’ Om advocaat van de duivel te spelen: Star Player werd vooral in Amsterdam gemaakt, maar door AKQA London ingestuurd voor Cannes. Waarom was dat? ‘Daar kan ik kort over zijn: een internationaal team heeft eraan meegewerkt. Los daarvan zien we AKQA – waar dan ook – als één bedrijf. Het idee van geografische grenzen is ook een beetje achterhaald, lijkt me.’ Welk recent werk valt ‘sociaal’ op? ‘Voor retailer Gap hebben we Styld.by gemaakt: een sociale, digitale catalogus, waaruit stijlen met één druk op de knop kunnen gedeeld via Facebook, Tumblr, Pinterest et cetera. Ons creatieve adagium luidt: “See it. Love it. Share it.” Daar streven we naar. Zie het als een poging de traditionele catalogus opnieuw uit te vinden. Daarnaast hebben we voor MTV de app “Under The Thumb” gelanceerd. Waarmee programma’s on demand mobiel zijn te zien, kijkers onderling commentaar kunnen geven én je je mobiel kunt gebruiken als afstandbediening wanneer je kijkt via een groter online scherm. Noem‘t een volgende stap op het gebied van social tv. ‘Tot slot presenteren we later dit jaar een 2,1 kilometer lange supportersjaal aan het World Football Museum in Manchester. In de aanloop naar de lancering van FIFA12 riep AKQA Amsterdam voetbAlfans op hun club te steunen via Twitter. 90 miljoen fans werden bereikt, waarvan de helft tweemaal meer geneigd was de game te kopen.’ 22 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 In weerwil van je stelling dat AKQA één bedrijf is: hoe belangrijk is Amsterdam? ‘We opereren internationaal, omdat onze klanten dat doen. Sterker nog, we worden mees tal gevraagd om een (bestaande) klant ergens te ondersteunen. Dat was in Amsterdam zo. En dat is in Parijs zo, waar we onlangs een nieuw bureau zijn gestart “voor” Nike. We mikken uiteindelijk op 35-40 medewerkers en vier à vijf klanten. Natuurlijk verrijkt die dynamiek ons, zoals we er ook altijd op letten – waar dan ook – een internationaal, niet-mainstream team samen te stellen dat vanuit verschillende, culturele invalshoeken naar werk kijkt. ‘Of het succes en de erkenning (zie ook kader, red.) nooit aanvoelt als een kiss of death? Ha, ondanks enkele investeerders (General Electric nam destijds, in 2007, een meerderheidsbelang van 200-250 miljoen dollar, red.) en een overnamebod van Dentsu in 2010 à 600 miljoen dollar, zijn we onafhankelijk gebleven. Onze honger naar de toekomst is nog niet gestild.’ ‘Klanten vragen in toenemende mate om oprechte interesse’ Pagina 21

Pagina 23

Interactieve ecatalogus, deze PDF of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar maken van e-spaarprogramma.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication