KLM’s Meet & Seat (l.), Small Business Saturday van American Express en de Flair Fashion Tag (rechtsonder). haar producten aantoonde door zowel klanten als leveranciers verhalen te laten vertellen via de hashtags #McDstories & #meetthefarmers, kwam als een boemerang terug en keerde zich tegen McDonald’s. Ander voorbeeld is de song ‘United breaks guitars’ van Dave Carroll en zijn band. Vliegtuigmaatschappij United Airlines was onzorgvuldig omgegaan met zijn gitaar en liet vervolgens weinig empathisch vermogen zien. Carroll schreef er een nummer over dat miljoenen keren bekeken is op YouTube. De zanger is nu een veelgevraagd spreker over customer service. Platte likes Als marketeer heb je doelstellingen die je wilt bereiken door bijvoorbeeld de inzet van sociale media. Alleen maar likes verzamelen via Facebook is helaas te plat. Het gaat voelen als spam bij veel Facebookers. Campagne voeren via sociale media is een continue proces en heeft geen dode eindjes en dat betekent ook dat er andere verwachtingen worden gesteld aan reclamebureaus. Hieronder volgt een aantal inspirerende voorbeelden bij de verschillende doelstellingen. Opvallend is wel dat de meeste campagnes op sociale media gaan over het bouwen van een merk en het managen van de reputatie. 1. Groei van je marktaandeel door mensen bijvoorbeeld vaker je product te laten gebruiken. tijdschrift Flair in België introduceerde de Fashion Tag. Hiermee kun je door te taggen aangeven welke kledingstijl je leuk vindt. Daarop kunnen vrienden dan weer reageren. Dit is ook in het blad een vast item geworden waardoor er een continue interactie tussen Facebook en het magazine is. Op deze manier helpt de publieke discussie je om je persoonlijke stijl te vinden en stimuleert het de verkoop. 2. Binden van je klanten aan je merk, zodat ze trouw aan je blijven en je je marktaandeel behoudt. KLM met Meet & Seat. Je kan je sociale profiel (Facebook of LinkedIn) aan je gereserveerde stoel koppelen en zo op zoek gaan naar een interessante buurman of -vrouw. 3. Laten groeien van de productcategorie, zodat je product op meerdere momenten wordt gebruikt. American Express introduceerde Small Business Saturday via Facebook en Foursquare. Op deze manier wil het bedrijf het gebruik van de creditcard in plaats van cash voor kleinere aankopen bij lokale winkeliers stimuleren. Dit resulteert in 2,7 miljoen likes en 23 procent groei in het aantal transacties. American Express was er trending topic mee op Twitter. 4. Nieuwe klanten werven en een reden geven om naar jou over te stappen. The Guardian laat met zijn ‘Three little pigs’advert-video op een prikkelende manier zien dat deze krant een andere vorm van journalistiek bedrijft dan andere kranten. De zogenaamde open journalistiek, waarin online en offline samenkomen, hoe een verhaal ontwikkeld wordt vanuit de kop in de krant, de social media discussie en de verrassende conclusie. De ontwikkelingen gaan sneller dan dat je als merk tijd hebt om daarop te reageren. Het houdt de druk hoog om continue actief en verbonden te zijn met je doelgroep maar het kan soms ook overweldigend en verwarrend zijn. Want wie is de ‘Next Social Media Darling’? SasKia IJszenga is interim marketingmanager bij Inside marketing, vice-voorzitter Nima Noord Oost en penningmeester bij het GVR Slagzinnenregister SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 17 Pagina 16
Pagina 18Heeft u een lesboek, uniflip of online jaarverslagen? Gebruik Online Touch: magazine naar een digitale publicatie converteren.
E-business special Lees publicatie 2Home