Marketeers móeten wel van sociale media houden, want ze kunnen hun kennis op een fantastische manier verrijken. Maar er zijn ook valkuilen. Een lesje sociale media. Sociale media Tekst: SasKia IJszenga Love, like or hate? Door het gedrag van klanten op sociale media te koppelen aan klantdata uit andere kanalen ontstaat een waardevol inzicht. Daarmee kunnen de juiste persoonlijke en relevante campagnes worden ingezet. Het hebben en op de juiste manier gebruiken van data maakt dat je betere beslissingen kunt maken en betere resultaten kunt behalen. Je kunt als merk onafhankelijker acteren en bouwen aan je persoonlijke relatie zonder dat daar de retailer of onderzoeksbureau tussen zit. Trade- en databasemarketeers móeten wel Ben je welkom in de informele, vriendschappelijke sfeer van sociale media? 16 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 heftig verliefd zijn op sociale media. Deze datamannen en -vrouwen kunnen hun kennis op een fantastische manier verder verrijken. En zijn sleutelfiguren als het gaat om efficiënt je budget inzetten en je doelgroep in het hart te raken. Sociale media lijken de oplossing om slimmer om te gaan met je budget in tijden van recessie. Volgens Machiel van der Pol van Market Response zet de recessie budgetten onder druk en verkleint de vraag in de markt. ‘Het is dus van belang om en extra op te vallen en dit voordelig te kunnen doen.’ Bij Procter & Gamble is men van mening dat het uitrollen van een ‘big idea’ veel efficiënter kan via social media. Door de data die je tot je beschikking hebt, kun je de juiste klanten scherper targetten. Het maakt ook direct duidelijk waar het mis ging of wat het succes is van de campagne. Positieve emoties Het lijkt erop dat je met sociale media ef ficiënt campagne kunt voeren maar dan moet je vervolgens twee belangrijke vragen stellen: 1. Gaat het om een merk met sterke passende positieve emoties? En 2. Wat wil je met het merk, wat is je doelstelling? Gaat het om een positief geladen emotiemerk? Zelfkennis is van belang. Immers als marketingmanager ben je al lange tijd verbonden met een merk. Je werkt er hard voor. In de spiegel kijken en je realiseren dat je wellicht een positievere indruk hebt van het merk dan de mensen om je heen, getuigt van lef. Coca-Cola, Apple, Douwe Egberts en Heineken zijn voorbeelden van merken die gekoppeld zijn aan positieve emoties. En die emoties zijn gekoppeld aan activiteiten die je weer kunt gebruiken om je merk verder te versterken. Maar het is ook van belang je te realiseren of je welkom bent in de informele en vriendschappelijke sfeer van sociale media. Er moet wel een logische link zijn dat je daar bent en je mengt tussen de vrienden van je klant. Maar er zijn ook missers. Consumenten zijn steeds meer ‘gewapend’. Ze doorzien emoties die in reclame over producten wordt gegoten, ze zijn kritisch. Bedrijven die authentiek en persoonlijk overkomen en echt het beste met de consument voor hebben, worden meer vertrouwd. En als je je belofte niet waarmaakt, dan zijn sociale media bikkelhard. Zo ging McDonald’s onlangs in de fout. Wat een twittercampagne had moeten worden waarbij de hamburgerketen de versheid van Pagina 15

Pagina 17

Voor vaktijdschriften, online vaktijdschriften en maandbladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw kranten.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication