Op 15-jarige leeftijd wilde Ajaz Khowaj Quoram Ahmed (38) werken. Op 21-jarige leeftijd richtte hij AKQA op – hét internationale digitale creatieve bureau van nu. En toen? ‘AKQA is gevormd tijdens een recessie.’ Ajaz Ahmeds AKQA Digitale fabriek Tekst: Nils Adriaans Wat is jouw persoonlijke favoriete digitale speeltje? ‘Voor mijn informatie-eco systeem gebruik ik Flipboard. En ik ben dol op Instagram. Als ik op reis ben, speel ik geen Angry Birds, maar deel of bekijk ik foto’s van andere “curatoren” . Dan voel ik me thuis.’ Over thuis gesproken: wat is de bron van jouw creativiteit? ‘Ik heb het geluk gehad op te groeien in Thames Valley, het Silicon Valley van Engeland, en om de ruimte krijgen van mijn ouders om me vanaf mijn vijftiende ‘s avonds en in het weekend te laven aan de enorme aantrekkingskracht die er – voor mij – van uitging. Ik heb eerst voor Ashton-Tate gewerkt, op dat moment het grootste databasesoftware bedrijf ter wereld. Iedereen met een beetje verstand van “digital” weet dat een database de ruggengraat vormt van praktisch alles. Vervolgens voor Ocean, wereldmarktleider op het gebied van games, die zij maakten van films als Batman en Robocop. En toen ik achttien was, mocht ik werken voor Apple; dat was een soort universiteit qua toewijding en streven naar perfectie. ‘Het bijzondere was dat ik bij alle drie op meerdere afdelingen mocht meekijken, van R&D, financiën en logistiek tot sales, klantenservice en marketing. Als je zo jong bent, ben je als een spons. Het was de best mogelijke start. Daarnaast klopt het gezegde: we bouwen voort op de schouders van reuzen.’ 18 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 En toen? ‘Terwijl ik voor Apple werkte, kreeg ik het aanbod om aan Bath University te gaan studeren. Een topschool. Ik wilde die ervaring niet missen. Bovendien heb ik er vrienden gemaakt, die nu bij AKQA werken. Maar ik miste de creatieve, hightech dynamiek. Tot iemand mij het web in een embryonale fase liet zien. It was mind- blowing. Ik had eerder al gezien wat er theoretisch mogelijk was als technologie en media verbonden werden. Nu zag ik het voor me, letterlijk. Ik heb de universiteit niet afgemaakt. Ik omarmde de digitale revolutie ter plekke.’ AKQA staat bekend om kwalitatief hoogstaande digitale campagnes. Welke springt er voor jou uit? ‘Dat zijn er te veel. Wat er voor mij uitspringt is dat onze ideologie “the future inspires us, we work to inspire” intact is gebleven. Dat geldt zowel voor het werk dat we maken, als de interne cultuur – het liefst zien we hier briljante geesten carrière maken. Zonder kwaliteitsverlies zijn we in staat gebleken mee te veranderen met de wereld. Sterker nog, AKQA in de huidige vorm (rond enkele fusies in 2001, red.) is ontstaan in een recessie. ‘Wat het werk zelf betreft proberen we altijd iets te maken dat mensen raakt. Tenzij een campagne of app iets bijdraagt, qua inspiratie of nut, is marketing vervuiling. Neem onze app Nike Training Club (“Your own personal trainer. Anytime. Anywhere”), een simpel, maar goed voorbeeld. Het “democratiseert” de personal trainer. Inmiddels is de gratis app miljoenen keren gedownload. En dat voor de prijs van een vluchtige commercial. Nike Training Club is geen reclame, maar een relatie.’ (Wall Street Journal beoordeelde de app als een van de vijf beste ‘reclames’ van 2011, red.). Twee andere grote cases van vorig jaar waren Heineken Star Player en, in de Verenigde Staten, Audi’s Road Frustration Index. Wat maakt deze twee niet-vervuilend? ‘Heineken Star Player is een app waarmee kijkers tijdens Champions League-wedstrijden met elkaar kunnen communiceren. Uit onderzoek bleek dat 70 procent van de kijkers alleen kijkt. Terwijl het zo vermakelijk is om af en toe wat te roepen. Dat maakt de app “sociaal”, het creërt een gemeenschappelijk gevoel. ‘Audi’s platform, dat in samenwerking is gemaakt met het MIT (Massachusetts Institute of Technology), verzamelt data van automobilisten – over files, het weer, gaten in de weg, asociale weggebruikers, benzinepompen. Behalve dat je hiermee je voordeel kunt doen, doet het real-time onderzoek naar weggebruik en -misbruik. Daarmee draagt Audi echt iets bij, vind ik. ‘Of ik beledigd ben als je AKQA een uitmuntende app-fabriek noem? Ik beschouw het in dit post-computer tijdperk als een Pagina 17

Pagina 19

Interactieve online vakblad, deze gids of vaktijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van erelatiemagazines.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication