Ze waren de afgelopen jaren de winnende interactieve opdrachtgevers bij de SpinAwards. Vier meningen over bureaurelaties, verschuivende budgetten en sociale media. Coca-Cola Tekst: Joris van Groningen Fotografie: Tim Stet ‘Meest ideale mix’ Staan de vaste relaties niet onder druk? ‘Eigenlijk niet. Coca-Cola Nederland heeft te maken met zowel nationale als internationale campagnes en werkt dus ook met internationale en lokale bureaus. Bij internationale campagnes bekijken we hoe we die lokaal relevant kunnen maken. Afhankelijk van de behoeften werken we met een set aan vaste bureaus waarover we heel tevreden zijn. Ze weten precies wat onze wensen en behoeften zijn.’ Doen jullie aan shopping voor projecten of zetten jullie freelancers in? ‘Wanneer we een nieuwe campagne starten, bekijken we welk bureau het beste bij het project past. We proberen zoveel mogelijk met vaste bureaus samen te werken. Het is uiteindelijk van belang dat het bureau inspeelt op lokale behoeften en dat internationale campagnes op lokaal niveau relevant worden gemaakt.’ Verschuiven de budgetten in 2012 verder naar e-business? ‘Uiteraard wordt e-business steeds belangrijker. Dat is ook zichtbaar in de verdelingn van onze budgetten. Per campagne kijken we altijd naar de meest ideale mix van communicatiemiddelen. Afhankelijk van de doelstellingen en strategie van de campagne zetten we het meest relevante medium in.’ Max Verheul Media Manager Coca-Cola, interactieve opdrachtgever van het jaar 2008 Wat maakt een adverteerder tot een goede opdrachtgever? ‘We vinden het belangrijk dat ons bureau deel uitmaakt van het team. Als specialisten op hun vakgebied vormen ze daar een aanvulling op. We proberen onze reclamebureaus altijd zoveel mogelijk vrijheid te geven om op die manier het beste advies te krijgen.’ Hoe integreren jullie sociale media in jullie communicatie? ‘Ook bij ons spelen social media een belangrijke rol en vooral voor onze core merken worden ze al veelvuldig ingezet. Maar ook hier geldt dat het gebruik van sociale media afhankelijk is van de doelstelling van de campagne.’ SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 15 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een artikel, onlinemag of online sportbladen? Gebruik Online Touch: club blad naar een digitale publicatie converteren.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication