E-businessles van bol.com - Voeg daadwerkelijk waarde toe voor de consument. Vraag je af wat maakt dat jij verdient dat de klant bij jou z’n geld achterlaat. Mensen moeten bereid zijn om bij jou een product te kopen dat ook bij een andere winkel te koop is. - Maak het de klant gemakkelijk om de juiste keuze te maken. ‘Wat wij bijvoorbeeld al heel lang doen, zegt Schaeffer, ‘is reviews plaatsen bij producten. Ook negatieve, want daardoor behoeden we de klant voor het kopen van een verkeerd product.’ - Doe wat je belooft. ‘Het is een cliché, maar zo waar. Een klant koopt iets op afstand, geeft geld aan iemand waarvan je maar moet vertrouwen dat hij het waarmaakt. Dat moet hij dan dus ook doen.’ - Grijp je kans. De verwachting is dat er in de komende jaren nog voor tientallen miljarden aan kanaalshift zal plaatsvinden naar de onlinewereld. ’Twee jaar geleden dacht niemand dat je online schoenen kon verkopen. Zalando is één van de snelst groeiende bedrijven online op dit moment. Hetzelfde geldt voor kleding. Zo zijn er meer categorieën waarvan niemand het zich nu kan voorstellen over vijf jaar gegarandeerd online.’ ‘Op sociale media gaan we altijd in gesprek’ Michel Schaeffer Dat zegt iedereen. ‘Dat is vaak een holle frase, klopt. Maar ik durf de stelling aan dat wij dat echt beleven en leven. Wij zorgen er bijvoorbeeld voor dat echt alles beschikbaar is. Als je de beste winkel bent voor jezelf, de hoogste winst wilt behalen, dan ga je niet die last mile doen, om ervoor te zorgen dat je alle producten hebt, zelfs producten die je misschien bijna nooit verkoopt. Wij hebben rond de 5,5 miljoen leverbare producten op dit moment, terwijl een gemiddelde winkel er tussen de 4000 en 7000 heeft. We zouden best kosten kunnen besparen door er maar 3 miljoen te doen. Toch kiezen we voor die 5,5 miljoen omdat we geloven dat we dan de beste winkel zijn. Als jij op zoek bent naar die ene cd van Trini Lopez omdat je ouders veertig jaar getrouwd zijn, dan vind je die bij ons. We weten waar we hem kunnen krijgen en kunnen hem leveren.’ Als je de beste winkel wilt zijn, moet je dus alles kunnen aanbieden, zelfs producten die je zelf niet kunt aanbieden of andere prijspunten. En daarom laat bol.com sinds begin van dit jaar ook concurrenten toe in de winkel, op bol.com plaza, de marktplaats voor elektronica. Schaeffer: ‘Concurrenten kunnen daar hun producten aanbieden. De klant kan het product dus bij bol.com kopen, maar laten uitleveren door bijvoorbeeld Central Point. Dat is revolutionair, maar komt rechtstreeks uit onze filosofie. Je kunt niet zeggen: we willen de grootste keuze Partneren heeft de toekomst. De vraag is of je op langere termijn in staat bent om te concurreren met de grote e-commercebedrijven. Bol.com had vorig jaar 160 miljoen bezoekers in de winkel. Voordat je zelf in staat bent om die te trekken, dat gaat je heel veel geld kosten. Staar je niet blind op hypes. Onderzoek, test en kijk of het wat voor je is. Je kunt je van sociale media bijvoorbeeld afvragen of je daar een groot deel van je budget aan moet besteden. Je hoeft echt niet altijd voorop te lopen, als je maar een fast follower bent. hebben, maar alles wat ik zelf niet kan inkopen wil ik niet aanbieden.’ Bol.com stelt zich op meer manieren steeds meer open voor de buitenwereld, nu ook met open api’s. ‘Dat is een manier om twee datasystemen aan elkaar te verbinden. Wat we doen is een groot deel van onze productgegevens, titels, categorie waartoe ze toe behoren, prijsinformatie et cetera beschikbaar maken voor andere programmeurs. Een programmeur kan met die data toeSPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 13 Pagina 12
Pagina 14Voor catalogi, online uitgaves en PDF's zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw tijdschriften.
E-business special Lees publicatie 2Home