Bol.com gaat gewoon door met het introduceren van nieuwe productcategorieën en het uitbreiden van het assortiment. De recente overname door Ahold verandert daar niets aan, zegt Michel Schaeffer. Bol.com groeit door Tekst: Sjoukje van de Kolk ‘We willen de beste winkel zijn’ Schaeffer over Etcetera ‘Ik geloof erg in een goede en langetermijnsamenwerking zolang je het allebei waarmaakt en je elkaar scherp en fris weet te houden. We werken sinds 2007 met Etcetera en ik vind dat we elkaar goed aanvullen. Simpelheid, eenduidigheid, creativiteit. Etcetera is er goed in ervoor te zorgen dat we een eenduidige boodschap kiezen. Ze helpen ons echt om in de perceptie bol.com de beste winkel van Nederland te maken. Wij moeten ervoor zorgen dat we de beste winkel zijn en blijven en zij moeten ervoor zorgen dat wij consumenten ook blijven meenemen in de enorme versnelling die we doormaken. En daarbij ook een sympathiek en goed merk blijven.’ 12 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 Halverwege het gesprek onthult marketingbaas Michel Schaeffer de nieuwe productcategorie waarmee bol.com in maart live gaat: babyspullen. Van commodes en kinderzitjes tot dekentjes, luiers en spenen. Zoals altijd kan de klant dan alles wat hij nodig heeft, vinden bij het bedrijf. De keuze voor deze categorie lag volgens Schaeffer voor de hand. ‘Onze klantenpopulatie bestaat voor een groot deel uit mensen die in het spitsuur van hun leven zitten, druk, bezig met carrière en veelal met kleine kinderen.’ Tweede goede reden: het segment was nog niet “af” . Bol.com verkocht al veel kinderboeken, kinderdvd’s, speelgoed, babyfoons en dergelijke en dus waren babyartikelen een logische toevoeging. En ten derde: ‘We denken dat er nog wat toe te voegen is in die markt omdat er nog heel weinig spelers zijn die dit al heel goed hebben ingevuld, zeker niet online.’ De nieuwe productcategorie past naadloos in de ambitie van bol.com: de beste winkel van Nederland zijn. Met – dus - het diepste en breedste assortiment. ‘Toen we in 1999 begonnen, met muziek en boeken, wilden we de beste online winkel zijn’ , zegt Schaeffer. Maar al vrij snel kwam het besef dat het niet daar niet om gaat. Voor een klant is het helemaal niet relevant wat je verschijningsvorm is. Ook al is het zo dat online heel hard groeit, de meeste consumentenbestedingen zitten nog steeds in het traditionele kanaal. Als je de beste online winkel wilt zijn, is dat niet goed genoeg.’ ‘De beste winkel heeft binnen een categorie alle producten die je zou willen hebben in alle verschijningsvormen, formaten, prijspunten en kwaliteiten leverbaar. Het is best raar dat je in een fysieke winkel moet kiezen uit wat ze toevallig hebben ingekocht en wat niet per se het beste voor jou is. De beste winkel moet maximaal aansluiten bij je persoonlijke smaak en behoefte en is bovendien aanwezig daar waar de vraag ontstaat. Als jij een koopbehoefte hebt, moeten we zorgen dat we daar zijn. En het middelpunt van de beste winkel is uiteraard de klant.’ Pagina 11

Pagina 13

Voor catalogussen, online clubbladen en gidsen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw clubmagazines.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication