TEKST: ANNEMIEK VAN GRONDEL ILLUSTRATIE: TONGO/FOTO: LUCA GALUZZI (WWW.GALUZZI.IT) Creatief met Het veranderend medialandschap en de crisis vragen om offers en inventiviteit. Steeds meer regisseurs gaan als ‘independent cowboys’ de hort op. Maar is dat wel verstandig? Zwakzinnige Zonder Personeel of Zeer Zorgvuldige Professional? Feit is dat het leger van zzp’ers in Nederland de afgelopen tien jaar aanzienlijk groter is geworden.Aan te nemen is dat ook onder commercial regisseurs de behoefte groeit zich los te weken van de exclusiviteitsovereenkomst met een productiemaatschappij. Of te gaan freelancen omdat deze geen toegang (meer) verschaft. ‘Er is simpelweg niet genoeg werk’, zegt freelance regisseur Robbert-Jan Vos (dwarv.com). ‘Wel voor sterren zoals Jeroen Annokkee, Bart Timmer en Johan Kramer. Maar daaromheen bevindt zich een grote vijver met regietalent dat veel minder opdrachten krijgt.’ Het schuift en rommelt in productieland: budgetten slinken, alternatieven voor de traditionele productiehuizen ontstaan. Zoals Electric Zoo, dat diverse regisseurs bedient die ook voor andere productiemaatschappijen werken of rechtstreeks voor adverteerders. Of afdelingen zelfstandige regisseurs met producer, waaronder Supereasterfeather (Sven Super en Arjan Oosterveer), in huis bij In Case of Fire. Brenninkmeijer & Isaacs levert productiediensten en adviseert bureaus of adverteerders over de juiste regisseur bij een concept. Partner en executive pro ducer Jelani Isaacs, eveneens VCP-bestuurslid: ‘Zit die niet in ons freelancersnetwerk, dan geven we de klus aan een andere productiemaatschappij. Want de meest passende regisseur voor een filmpje levert kwaliteit, waardoor het adverteerdersvertrouwen in producties groeit. Hetgeen op den duur ook loon naar werken genereert. De budgetten moeten omhoog.’ Freelance regisseurs genoeg. Een kleine greep: Arno Dierickx, Marco Grandia, Sean Fitzpatrick, Pim Hawinkels, Louis van Zwol, Hesdy Lonwijk en Anne de Clercq. ‘Grote reclamebureaus werken doorgaans liever met een grote partij dan met een eenling’, weet Vos. ‘Maar steeds meer kleinere bureaus zijn positief. De beer is los. Al gaat contact maken moeizaam. Vroeger ging je langs met een U-matic, nu bekijken ze je werk online. Dus stuur ik een mail en bel erachteraan. Leg contacten via LinkedIn en Facebook.’ Om kosten te besparen ‘IK WIL GROEIEN MAAR IK BLIJF KLEIN’ JOHAN KRAMER 20 ADFORMATIE BEKRONINGENBIJLAGE 2012 schroomt Vos niet meerdere petten – regie, productie, account, receptie – te dragen. ‘Voor grotere producties schakel ik freelance producers en crew in. Bij budgetfilms van 10 duizend euro wordt dat te duur. Zo word je gedwongen meer zelf te doen.’ Isaacs vindt dat geen goed idee. ‘One man bands zie je inderdaad, maar het is nogal schizofreen om creatief te blijven denken en tegelijkertijd achter praktische zaken aan te hollen. Dat bevordert de arbeidsvreugde niet en is bij grote producties onmogelijk. Draaidagen boeken, crews samenstellen: dat kost geld. En omdat de budgetten al lager worden, schieten we ons daarmee in de voet. We moeten alles afromen, iedereen werkt onder het budget.’ SPANNEND Kortere lijnen en lagere kosten. Het verbaast niet dat dit soort freelance initiatieven door traditionele productiemaatschappijen met argusogen wordt bekeken. Broodroof? ‘Freelancen is van alle tijden’ , zegt Jacques Vereecken, VCP-voorzitter en partner/executive producer van productiemaatschappij Caviar Amsterdam en L-A-D-A. ‘Je kunt het mensen niet kwalijk nemen in een tijd waarin de klussen niet voor het oprapen liggen. Pagina 19

Pagina 21

Voor relatiemagazines, online club bladen en clubbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw uitgaven.

Adformatie bekroningenbijlage 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication