Ze waren de afgelopen jaren de winnende interactieve opdrachtgevers bij de SpinAwards. Vier meningen over bureaurelaties, verschuivende budgetten en sociale media. Heineken Tekst: Joris van Groningen Fotografie: Tim Stet ‘Hard op de inhoud’ relatie, hard op de inhoud. Bij Heineken is er het geloof dat je er samen veel meer van kan maken. Brandmanagers en bureaus die dat samen begrijpen en als collega’s van elkaar werken, kunnen grootse campagnes bouwen. Bij het “ingrijpen” in het concept kan het alleen maar gaan over drie dingen: de doelstelling van de campagne, begrip van de consument of het verder doorbouwen van een idee.’ Staan de vaste relaties niet onder druk? ‘Wij geloven dat een aantal vaste en langdurige relaties synergieën met zich meebrengt. In briefen, in begrip van het merk, in de feedback en dus ook uiteindelijk in de kosten. Wel kijken we altijd kritisch waar wij welke opdracht neerleggen binnen ons netwerk op basis van budget, verwacht werk en bewezen kwaliteit.’ Doen jullie aan shopping voor projecten of zetten jullie freelancers in? ‘Zie bovenstaand antwoord.’ Verschuiven de budgetten in 2012 verder naar e-business? ‘Je zult begrijpen dat ik daar geen specifieke uitspraken over doe, maar de richting is duidelijk omhoog.’ Ralph Rijks marketingmanager Heineken, interactieve opdrachtgever van het jaar 2004 en 2005. Wat maakt een adverteerder tot een goede opdrachtgever? ‘Een opdrachtgever moet een blind geloof hebben in de creatieve kracht van het bureau. Zoals bij ons product past zijn we zacht op de Hoe integreren jullie sociale media in jullie communicatie? ‘Dit hangt af van zowel de doelstelling van de campagne als de duur ervan. Bij bepaalde merkactiviteiten is dit de enige vorm van communicatie, bij andere slechts één van de middelen. Wie meer wil weten, moet vriend worden van Heineken op Facebook.’ SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 35 Pagina 34

Pagina 36

Heeft u een krant, pagegangster of digitale cursussen? Gebruik Online Touch: relatiemagazine online bladerbaar maken.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication