USG Capacity ‘Er ontstaan nieuwe stromingen in de marketing: van display marketeer tot webanalist’ zijn nu actief op met name Twitter en LinkedIn. Wij zijn een dienstverlener en willen social media inzetten als service- en interactiemiddel, niet als verkoopkanaal. Tweets als “Nog maar enkele plaatsen vrij” of “Schrijf je nu in voor onze opleidingen” hoef je van ons niet te verwachten. Wij zeggen niet zelf dat we de beste zijn, maar laten mensen dat ervaren en het vervolgens door vertellen.’ De marketeer noemt online een laagdrempelige manier om contact te zoeken en te onderhouden met klanten. Ze verwacht dat de functie van online marketeer zich hierdoor verder zal ontwikkelen. Maar hoe zorgt ze ervoor dat ze zelf up-todate blijft qua kennis? ‘Het scheelt natuurlijk dat we zelf een opleidingsinstituut zijn’ , zegt Brunninkhuis. ‘Ik heb inmiddels Nima Marke ting-Aw behaald en begin nu met Nima Consumentenmarketing-B. Verder verrijk ik mijn kennis door het web af te speuren. Ik bezoek marketingplatforms, lees nieuwsbrieven en ben doelgericht actief binnen diverse social media.’ Brunninkhuis is ervan overtuigd dat de marketeer van de toe komst een geheel andere is dan de traditionele. ‘Dat veranderingsproces is al volop gaande’ , weet ze uit eigen ervaring. ‘Ik zie het ook aan het opleidingenaanbod. Wij bieden inmiddels de opleiding “The New Marketeer” aan, een opleiding volledig toegespitst op de recente marketingontwikkelingen.’ Brunninkhuis en Duinhoven voorspellen dat als gevolg van innovatie, privacywetgeving en de toename van beschikbare data het mar ketingvak op korte termijn compleet gaat veranderen. ‘Neem bijvoorbeeld de nieuwe wetgeving die in de maak is over cookies’, zegt Duinhoven. ‘Dan praat je over juridische zaken, over wat wel mag en wat niet mag. Kijk maar naar de statistie ken: die moet je kunnen begrijpen. En IT wordt voor de marketeer steeds belang rijker. Voor campagnes moet je toegang tot alle data van bestaande klanten hebben en moet je systemen met elkaar kunnen laten praten. Daarnaast Mattijn Duinhoven (Nuon) draaien wij sinds vorig jaar continue verschillende A/B tests om te kijken welke marketingaanpak de beste conversie oplevert. Twee jaar geleden deden we dat nog niet. Dat geldt ook voor apps: hoe pas je die toe? De snelheid van innovatie is enorm.’ Onderzoek online marketingfuncties De twee marketeers staan in hun mening bepaald niet alleen. Uit onderzoek van USG Capacity onder marcomprofessionals blijkt dat veel van hun collega’s te maken hebben met veranderende functies of deze op z’n minst verwachten. Het SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 33 Fotografie: Anna Green Pagina 32

Pagina 34

Voor uitgaven, online lesmateriaal en onderzoeksrapporten zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw magazines.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication