Cannes: W+K zorgt voor glans Nederland ging vorig jaar met de Grand Prix weg uit Cannes. Wieden+Kennedy viel dik in de prijzen. Het Cannes Lions Festival eindigde vorig jaar in een ware apotheose. De Grand Prix in Film voor Wieden+ Kennedy Amsterdam was de kroon op de WK-campagne waarmee Nike adidas de loef afstak. Het was voor Nederland de tweede Grand Prix in drie jaar, nadat Tribal DDB in 2009 met de prijs naar huis ging, en de derde ooit. Rolo ‘Olifant’ van Lintas (Czar) sleepte in 1996 de eerste Grand Prix voor Nederland in de wacht. Opvallend is dat Nederlandse bureaus alleen in film de grote prijs hebben gewonnen, terwijl er inmiddels dertien categorieën zijn. In die andere onderdelen scoort een groot aantal bureaus brons en zilver, maar de slag naar goud wordt niet tot nauwelijks gemaakt. Wieden+Kennedy redde wat dat betreft de eer en zorgde voor slagroom op de taart. Opmerkelijk was dat in Cannes nauwelijks Nederlandse producties wonnen, een trend die ook in deze Bekroningenbijlage wordt onderstreept (zie pg. 34). De internationale beeldtaal wordt bepaald door de internationale productiemaatschappijen die worden ingeschakeld door internationale bureaus als Wieden+Kennedy, Tribal DDB en BSUR. De trend in Film en Film Craft was dit jaar de onzichtbare technologie. ‘Effortless’, was het woord dat zowel juryvoorzitter Film 16 ADFORMATIE BEKRONINGENBIJLAGE 2012 Tony Granger (Y&R) als juryvoorzitter Film Craft Keith Rose(Velocity Films) in de mond namen. Het werk voor After hours Athlete van Puma van Droga5 (GP in Film Craft en runner-up voor GP in Film) was hiervan het uitgelezen voorbeeld. Al het goud voor Nederland ging in Cannes naar Wieden+Kennedy, maar twaalf andere bureaus wonnen nog zilver (Y&R zelfs twee keer) en brons. In de breedte was Nederland dus ook goed vertegenwoordigd. In totaal gingen er 22 Leeuwen mee naar huis. WINNENDE BUREAUS GRAND PRIX W+K- Nike (Film) GOUD W+K- Nike (Cyber) W+K- Heineken (Film) W+K- Nike (Film Craft) Nike/W+K- Nike (Integrated). ZILVER Y&R Not Just Film - Interbest en Go Fast (Outdoor), Starcom/Muse - Samsung (Media) Brandbase - Brandbase (Design) dBod/Iris - Heineken (Design) W+K - Nike (Film Craft) W+K - Heineken (Film Craft) BSUR - Mini Int./BMW (Film Craft) BRONS CIJFERS Inzendingen 28828 Grand Prix 1 Goud 4 Zilver 8 Brons 9 Selmore/Erik Pas - Bavaria (Promo) Boondoggle - KLM (PR) Publicis - Slachtofferhulp (Radio) Ogilvy - Allsecur (Outdoor) Pool Worldwide - TomTom (Cyber) CCCP - Hi-tec (Cyber) DDB/Czar - Volkswagen (Film) W+K - Heineken 2x (Film) Pagina 15

Pagina 17

Interactieve earchief, deze nieuwsbrief of gids is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van online boeken.

Adformatie bekroningenbijlage 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication