ABC voor KLM, W+K en VW De hoofdprijzen van de Stichting Adverteerdersjury (San) gingen dit jaar naar KLM (Adverteerder van het Jaar), Wieden + Kennedy (Bureau van het Jaar) en Volkswagen (Consistent Accent). Daarnaast werden er veertig ‘gewone’ Accenten uitgereikt. Na drie eerdere nominaties kreeg Volkswagen op donderdag 24 mei in Studio 21 in Hilversum dan eindelijk het Consistent Accent uitgereikt. Een bekroning van een aanpak die volgens VW en zijn bureau DDB wordt ‘gestuurd door de soms ontnuchterende waarheid. Altijd een relevante waarheid over het product, op een zelfrelativerende manier gebracht’. KLM vond in de finale Hema en Vodafone tegenover zich. Uiteindelijk besliste volgens San’s ABC-jury vooral de voortrekkersrol op het gebied van sociale media in het voordeel van de luchtvaartmaatschappij. Wat in 2010 begon als trial and error in de nasleep van de vulkaanuitbarsting op IJsland, groeide uit tot een volwaardige marketingstrategie. Volgens de ABC-jury is het KLM-merk door initiatieven als Live Reply en Tile & Inspire en door het aanboren van nieuwe kanalen om de klant te bereiken, ‘vermenselijkt’. Met de bekroning van Wieden + Kennedy Amsterdam als Bureau van het Jaar maakt de ABC-jury definitief een einde aan de discussie of W+K wel als een Nederlands bureau moet worden gezien. Ja dus. W+K Amsterdam is sinds 1992 stevig geworteld in Nederland en maakt baanbrekend werk – onder meer voor Nike, Coca-Cola en Heineneken – dat de hele wereld overgaat. 14 ADFORMATIE BEKRONINGENBIJLAGE 2012 In 2011 werd het bureau met zoveel prijzen overladen dat W+K Amsterdam het meest bekroonde bureau ter wereld was en er zo voor zorgde dat ‘Nederland’ in het fameuze The Gunn Report in de top tien van Most Awarded Countries in The World belandde. Behalve de ABC Accenten, werden er 40 ‘gewone’ Accenten uitgereikt, vier meer dan vorig jaar. Bij de adverteerders wonnen Albert Heijn en Unilever elk drie Accenten. Twee keer onderscheiden werden KLM, Rabobank, Sire, Stichting ALS en Vodafone. Bij de bureaus kreeg N=5 vier Accenten (vorig jaar nog zes, waarvan één met Kong). Ook vier Accenten voor TBWA\Neboko, dat vorig jaar opmerkelijk genoeg overal naast greep. FHV BBDO won drie Accenten, twee minder dan vorig jaar. Ook voor Publicis was de oogst minder, twee Accenten tegen vier in 2011. CIJFERS Inzendingen 312 Nominaties 109 Accenten 40 Adverteerder van het Jaar 1 (KLM) Bureau van het Jaar 1 (Wieden + Kennedy Amsterdam) Consistent Accent 1 (Volkswagen) WINNENDE BUREAUS N=5 4 Accenten TBWA\Neboko 4 Accenten FHV BBDO 3 Accenten 180 Amsterdam 2 Accenten Dawn 2 Accenten Etcetera 2 Accenten Lemz 2 Accenten Media Republic 2 Accenten Publicis 2 Accenten @Hand Group 1 Accent BSUR 1 Accent DDB 1 Accent Euro RSCG 1 Accent Launched Amsterdam 1 Accent Leukwerkt Worldwide 1 Accent Maximum 1 Accent Omnicon Media Group 1 Accent Pickle Factory 1 Accent Red Chocolate & VanAbbetotVessem 1 Accent Roorda Reclamebureau 1 Accent Selmore 1 Accent Team Bruns 1 Accent They 1 Accent Tribal DDB Amsterdam 1 Accent Y&R Amsterdam 1 Accent YoungWorks 1 Accent Pagina 13
Pagina 15Interactieve digi-studiegids, deze PDF of onderwijsmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van web onderwijs magazines.
Adformatie bekroningenbijlage 2012 Lees publicatie 1Home