Een keer goud bij Effies UbachsWisbrun/JWT ging er bij de Effies als enige vandoor met een Gouden Effie. Ze wonnen met Robijn (Unilever) voor de case ‘Wat mooi is, moet mooi blijven’. Verder deelde de jury vier keer zilver en tien keer brons uit. De Vea en de BVA reikten op 12 oktober 2011 geen Grand Prix uit, maar ze waren gul met het aantal bronzen Effies. Het juryproces van de Effie was het jaar daarvoor ngrijpend veranderd, met als doel meer inzendingen, bekroningen en een transparantere jurering. Na het tweede jaar maken we de balans op. Het aantal inzendingen steeg van 37 in 2009, naar 42 in 2010 en 43 in 2011. Vorig jaar werden er 16 Effies uitgereikt en dit jaar 15. Dat is bijna het dubbele van de 8 Effies die in 2009 werden uitgereikt. Opvallend is dat het aantal gouden Effies stabiel blijft. Dit jaar en vorig jaar viel er één keer goud, in 2009 twee keer en in 2008 ook één keer. 2007 was een uitzonderlijk jaar met vier keer goud. Maar dat waren toen wel de enige Effies die werden uitgereikt. De conclusie is dat de nieuwe opzet inderdaad heeft geleid tot meer bekroningen, maar dat het niveau van de ingezonden cases niet per se beter is dan voorheen. Dit jaar sprong de case van UbachsWisbrun/ JWT voor Robijn eruit. ‘Een echte merkcase voor in de schoolboeken’ , zo noemde de jury onder leiding van voormalig staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (Royal Haskoning) de gouden Effiecase van Robijn. Bij de bureaus vielen DDB en FHV BBDO als enigen tweemaal in de prijzen. DDB won twee keer zilver, FHV BBDO won zilver en brons. CIJFERS Inzendingen 43 Aantal prijzen 15 Grand Prix - Goud 1 Zilver 4 Brons 10 WINNENDE BUREAUS UbachsWisbrun/JWT 1 goud Kesselskramer/Noise 1 zilver DDB/Van Wanten Etcetera 1 zilver DDB, Nobla 1 zilver FHV BBDO, Red Urban 1 zilver Selmore 1 brons LBi Lost Boys 1 brons Roorda 1 brons FHV BBDO, VVO² retailcommunicatie 1 brons Only 1 brons Launched 1 brons Publicis 1 brons Eigen Fabrikaat, WiseCrackers 1 brons RTL Nederland i.s.m. MasMedia, OMD, TBWA/Busted 1 brons Helder Marketing & Communicatie, Jung von Matt/Fleet 1 brons 10 ADFORMATIE BEKRONINGENBIJLAGE 2012 ZILVER BEN JIJ AL DONOR? Bureau: KesselsKramer/Noise Klant: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport DE OV-CHIPKAART. GA OOK OM! Bureau: DDB/Van Wanten Etcetera Klant: NS Reizigers Creatie: Markus Ravenhorst, Michiel Otting, Leendert van der Plas INSHARED - WE ALL BENEFIT GOUD ROBIJN Bureau: UbachsWisbrun/JWT Klant: Unilever Creatie: Klaas Slooten, Erik Evers, Raymond Oostveen Bureau: DDB, Nobla Klant: Inshared Creatie: DDB, Nobla, Hetwoordpaleis LAY’S MAAK DE SMAAK Bureau: FHV BBDO, Red Urban Klant: PepsiCo Creatie: Joris van Elk, Huub Lensvelt, Rogier de Bruin, Remco Bos, André Dammers, Paul Falla Pagina 9

Pagina 11

Heeft u een gebruiksaanwijzing, issue of digitale onderwijs catalogussen? Gebruik Online Touch: PDF digitaal zetten.

Adformatie bekroningenbijlage 2012 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication