Ze waren de afgelopen jaren de winnende interactieve opdrachtgevers bij de SpinAwards. Vier meningen over bureaurelaties, verschuivende budgetten en sociale media. KLM Tekst: Joris van Groningen Fotografie: Tim Stet ‘E-business pijler’ ‘De manier van samenwerken is anders geworden. Reclamebureaus hebben geen monopolie meer op creativiteit. Dat is verleden tijd. Ook vanuit KLM zelf komen creatieve ideeën. KLM heeft daarin een goede modus gevonden.’ Doen jullie aan shopping voor projecten of zetten jullie freelancers in? ‘DDB is onze hofleverancier, maar er wordt ook wel eens gewerkt met andere partijen.’ Verschuiven de budgetten in 2012 verder naar e-business? ‘Investeren in nieuwe e-business activiteiten is ook in 2012 één van de pijlers van KLM’s marketingstrategie. De bereikte resultaten worden onderkend door de top van de KLM. De economische situatie vereist wel het slim aanwenden van de financiële middelen. Sterke ideeën, de flexibiliteit en de gedrevenheid van onze organisatie zullen helpen de doelstellingen van 2012 te realiseren.’ Frank Houben director Communications en Corporate Identity van KLM, interactieve opdrachtgever van het jaar 2011 10 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 Wat maakt een adverteerder tot een goede opdrachtgever? ‘Inspirerend, open en duidelijk. Continu elkaar uitdagen om de lat steeds hoger te leggen. Elke campagne weer.’ Staan de vaste relaties niet onder druk? Hoe integreren jullie sociale media in jullie communicatie? ‘Volledig. Zie bijvoorbeeld de campagnes Tile & Inspire en Live Reply. echter, KLM gaat zelfs nog een stap verder. Sociale media zijn inmiddels geïntegreerd in ons bedrijfsproces. Met de lancering van Meat & Seat in ons boekingssysteem is de eerste stap gezet. Passagiers kunnen op enkele continentale vluchten via Facebook en LinkedIn kiezen naast wie ze komen te zitten.’ Pagina 9
Pagina 11Scoor meer met een webwinkel in uw uitgaven. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaven online.
E-business special Lees publicatie 2Home