Het aantal inzendingen voor de SpinAwards Beste Jong Talent Award 2012 was flink. Maar wat is het niveau van deze jonge talenten en waarom zijn er eigenlijk zo weinig oudere digitale talenten? Jong Talent Award Tekst: Jaap van Sandijk Illustratie: Greetje de Graaff Zoeken naar senioren Overtuigend en zelfverzekerd. Zo omschrijft Jacques Koster, juryvoorzitter van de SpinAward Jong Talent, de kwaliteit van de inzendingen en de presentaties in de voorrondes. ‘Zowel in aantal inzendingen als in kwaliteit heeft de Jong Talentverkiezing zich de laatste jaren kwadratisch Blurshirt Nik Sluijs en Nanette Visser, studenten van de Willem de Kooning Academie, wonnen vorig jaar de SpinAward Jong Talent met de inzending Beachmasters Blurshirt: een tshirt dat is voorzien van een code die het gebied boven het shirt ‘blurred’. Geüploade foto’s naar social media maken de drager van het shirt hierdoor onherkenbaar, zodat deze op een Beachmasters vakantie pas echt kan los gaan. ‘Zo’n prijs werkt altijd positief en staat goed op je cv’, blikt Visser terug. Het tweetal vond het overigens merkwaardig dat de prijsuitreiking voor Jong Talent niet op het podium, maar tijdens de borrel achteraf plaatsvond. ‘Als je deze award meer aandacht wilt geven, is dat natuurlijk wel gek’, zegt Sluijs. Beide zijn momenteel gedurende twee dagen per week bezig met afstuderen en werken inmiddels drie dagen per week bij N=5. 38 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 ontwikkeld’, stelt hij tevreden vast. ‘De eerste keer, in 2008, hadden we nog geen tien inzendingen en deden de studenten het er eventjes bij. Maar nu? Meer dan veertig inzendingen. Complete films en virals waarin creatieve, slimme listen zijn verwerkt, vormen geen uitzondering. Wat collega-jurylid Cor Noltee en ik tijdens onze bezoeken tegenkwamen was, om met Cor te spreken, soms fucking brilliant. Zo was er een inzending van twee studenten die het mogelijk maakte om profielfoto’s op Facebook omkeerbaar te maken, waarop de tekst stond: ‘Hire us!’ Ze zijn inmiddels bij vier bureaus op gesprek geweest en bij één ervan aan de slag gegaan als creatief team.’ De presentaties zijn aanmerkelijk beter dan in voorgaande edities, zegt Koster. ‘Je merkt dat hogescholen daarin investeren. Daar hebben ze zelf ook baat bij, want een goede hogeschool wil dat zijn studenten zo snel mogelijk een goede baan zullen vinden.’ Volgens Koster is ook de laagdrempelige benadering van de organisatie debet aan het hogere aantal inzendingen. Sinds 2010 worden de voorrondes niet meer in Amsterdam, maar bij verschillende hogescholen verspreid over het land gehouden. ‘We zien best verschillen tussen de hogescholen: sommige studenten worden fanatiek begeleid, andere hogescholen moeten hun weg nog vinden. Er is nog veel te groeien, de komende jaren.’ Maar in hoeverre zijn de inzendingen waarover Koster jubelt het topje van de ijsberg? Wat is het werkelijke niveau van de jonge digitale creatief? Merien Kunst, creative director van bureau Woedend!, begeleidt stagiairs en voert regelmatig sollicitatiegesprekken. Van het talent van studenten krijgt hij niet meteen een helder beeld. ‘De huidige opleidingen zijn over het algemeen erg breed en richten zich op vrijwel alles, van programmeren tot en met animatie. Dat is op zich goed, maar daardoor bieden ze weinig diepgang.’ Woedend! neemt dan ook liever geen nieuwelingen aan puur op basis van een behaald diploma. Kunst: ‘Bevlogenheid en een sterk stageportfolio vinden we heel belangrijk. Aan schoolse opdrachten alleen kun je heel moeilijk iemands talent aflezen. Wij stellen zo langzamerhand als voorwaarde dat een sollicitant ook komt met werk dat hij naast zijn opleiding doet.’ Van studenten hoort Kunst trouwens dat opleidingen best meer aandacht kunnen besteden aan het verkopen van zichzelf. ‘Studenten hebben het idee dat ze voornamelijk worden klaargestoomd op hun skills. Dat vinden ze niet genoeg.’ Zelf vindt de creative director dat de jonge generatie tekort schiet op het gebied van ideeënomschrijving. ‘Elke creatief moet dat toch in een paar zinnen kunnen. Dat is echt een ondergesneeuwd onderdeel op de opleidingen.’ Digitale duik Zou het daarom niet beter zijn als ook meer oudere creatieven digitaal Pagina 37

Pagina 39

Scoor meer met een webshop in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden drukwerk online.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication