Gastkatern De rol van de marcomprofessional verandert. We zien de opkomst van de gespecialiseerde marketeer. Marketeers Mattijn Duinhoven (Nuon) en Ellen Brunninkhuis (ICM Opleidingen & Trainingen) vertellen over de omslag waar ze middenin zitten. Marketeer steeds meer specialist Als gevolg van de snelle online ontwikkelingen (kijk alleen al naar social media) zal de rol van de online marketeer veranderen. Dat is zeker. Maar hoe ziet die marketeer van de toekomst er uit? Onderzoek van recruiter, interimmer en detacheerder USG Capacity onder marcomprofessionals levert een toekomstbeeld op waarin online marketingafdelingen een belangrijkere rol binnen het bedrijf krijgen. En waarin marketeers zich zullen specialiseren op verschillende gebieden. Die toekomst is bij Nuon inmiddels begonnen, vertelt Mattijn Duinhoven, teammanager Online voor bestaande klanten. ‘De traditionele marketeer sterft uit’, voorspelt hij. ‘De internetmarketeer neemt zijn plaats in. Binnen mijn afdeling werken we al met gespecialiseerde marketeers. Ze zijn actief op alle gebieden van online marketing, zoals affiliate marketing, search engine marketing, database marketing en email Digitaal willen we allemaal Voorafgaand aan het congres Digitaal willen we allemaal, op 19 april in Media Plaza in Utrecht met als thema ‘De kunst van het conversatie voeren’, houdt USG Capacity om half negen een ontbijtsessie in de vorm van een rondetafeldiscussie. Relaties van USG Capacity – onder wie Mattijn Duinhoven en Ellen Brunninkhuis – gaan met elkaar in debat over de online marketingafdeling en functies van de toekomst. De ronde tafel staat onder leiding van Paul Blok. Hij was jarenlang verantwoordelijk voor www.AH.nl. Sinds 2006 jaar heeft hij zijn eigen bedrijf, waarmee hij onder meer actief is voor Hema en ANWB. Daarnaast is Blok workshopleider, spreker en trainer. Bij NextMarketeer en Lectric geeft hij trainingen over online marketing en social media. Door zijn achtergrond benadert Blok marketing vanuit een praktisch perspectief. Meer informatie over hem: www.paulblok.com. USG Capacity organiseert regelmatig ronde tafels met relaties. Het delen van kennis staat hierbij centraal. www.digitaalwillenweallemaal.nl 32 SPECIAL ADFORMATIE: E-BUSINESS 2012 marketing. Er daar zullen in de toekomst specialisten bij komen, verwacht ik. Je ziet nu al stromingen ontstaan, van display marketeer tot webanalist.’ Ook gedragspsychologie zal steeds meer aanschuiven bij marketing. ‘De consument gedraagt zich niet rationeel’, licht Duinhoven toe. De ervaringen in zijn eigen branche onderschrijven dat, zegt hij. ‘Energieleveranciers worden niet alleen op de platte manier, via prijsvergelijkingssites, gekozen. Erva ringen van andere consumenten zijn heel belang rijk en die worden gedeeld op social media. Daarom is het belangrijk om te be grijpen wat de consument beweegt. We kijken op het gebied van nieuwe instroom dan ook actief naar mensen die een psychologische achtergrond hebben. In dit kader hebben wij geregeld instroming van studenten psychologie.’ Focus verleggen Ellen Brunninkhuis is marketeer bij ICM Opleidingen & Trai ningen. De marketingafdeling bestaat uit drie medewerkers – op een totaal aantal van honderd medewerkers (80 fte’s). ‘Maar ik verwacht dat onze afdeling zal groeien’ , zegt Brunninkhuis, die nu anderhalf jaar bij ICM werkt. Een jaar geleden nam zij het initiatief om de marke tingfocus ook bij de diverse sociale media neer te leggen. ‘We Pagina 31

Pagina 33

Heeft u een rapport, virtualpaper of eclubbladen? Gebruik Online Touch: gebruiksaanwijzing online plaatsen.

E-business special Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication